Archiv článků (rubrika Školství)
Metodický pokyn popisuje problematiku řídicí kontroly se zaměřením na specifické operace školských příspěvkových organizací. Obsahuje nejen teoretické legislativní základy řídicí kontroly, ale rovněž praktické příklady.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo v interaktivní
podobě projekci počtu dětí v mateřských školách na úrovni obcí
s rozšířenou působností s výhledem do roku 2035.
Kraj Vysočina plánuje zvýšit příspěvek svým školám a dětským domovům
o více než 15 milionů korun, aby pokryl chybějící finance na mzdy
nepedagogických pracovníků za období září až prosinec 2025. Týká se to téměř
800 úvazků. Krajští radní už záměr odsouhlasili, konečné slovo budou mít
krajští zastupitelé, kteří budou o navýšení jednat 15. září 2025.
Statutární město Ostrava úspěšně dotáhlo do konce dvouletý projekt
s názvem Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání ve městě Ostrava.
Ten probíhal za účasti pěti ostravských základních škol od září 2023 do
června 2025. Podpořil dohromady 130 jejich žáků se sociálním a ekonomickým
znevýhodněním, jejichž rodinné a životní poměry výrazně komplikovaly úspěšné
zvládnutí školní docházky.
Kvůli rostoucí poptávce po předškolní péči vybudovala obec Nedachlebice na
Uherskohradišťsku vedle stávající mateřské školy přístavbu pro dětskou skupinu.
Vzhledem k rychlosti a variabilitě výstavby se rozhodla pro netradiční
kontejnerové řešení, vysvětluje starosta Josef Jandouš.
Od 1. září 2025 začíná platit novela vyhlášky o školním
stravování. Přináší nejzásadnější změny za posledních třicet let –
více zeleniny, méně cukru a soli, ale také větší svobodu pro školní jídelny a
důraz na praktickou podporu při zavádění změn.
Od 1. ledna 2026 přechází financování nepedagogické práce a ostatních
neinvestičních výdajů (ONIV) ve veřejných školách a školských zařízeních do
odpovědnosti jejich zřizovatelů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
proto připravilo rozsáhlou metodickou podporu, která má obcím a krajům usnadnit
přípravu na tuto zásadní změnu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo návrh nového Programu
na podporu navýšení kapacit veřejných vysokých škol v oblasti učitelského,
speciálně pedagogického a psychologického vzdělávání. Program reaguje na
závažný a dlouhodobě se zhoršující nedostatek kvalifikovaných odborníků ve
školách, který významně ovlivňuje kvalitu výuky.
Parlament přijal nový školský zákon, obsahem jehož novely je také převod
financování nepedagogických pracovníků na kraje a města. Karlovarský kraj tak bude
financovat mzdové náklady nepedagogů. Zároveň bude hradit i náklady na ostatní
neinvestiční výdaje, kam patří například pomůcky, vzdělávání pedagogů a
další. Celkem přijde kraj zhruba o 60 milionů korun.
Druhé vydání publikace České školství v mapách II pomocí
aktuálních i dosud nezveřejněných dat ukazuje, jak se vzdělávání
v Česku liší napříč regiony. Na základě výsledků žáků, podmínek
vzdělávání, vzdělanostních aspirací a kvality školního prostředí vznikl
detailní „mapový atlas“ vzdělávacího systému, doplněný o interaktivní
verzi na portálu Vzdělávání v datech.
Na začátek listopadu chystá SMS ČR Vzdělávání další z podzimních
konferencí, tentokrát věnovanou problematice regionálního školství, která se
v poslední době stala předmětem celé řady legislativních změn.
Prezident Petr Pavel podepsal 3. července novelu školského zákona, na
základě které začnou platit přísnější pravidla pro odklady základní školní
docházky. Novela se zaměřuje zejména na mateřské a základní školy. Zřizovatelům
přináší především změnu v termínech zápisů.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pokračuje v podpoře
škol, které vzdělávají děti a žáky s dočasnou ochranou z Ukrajiny.
V průběhu podzimu 2025 bude tato podpora zajištěna formou cíleného
financování adaptačních a integračních aktivit ve školách s nejvyšším
podílem ukrajinských dětí. Od 1. ledna 2026 ministerstvo zavede nový systém,
který podpoří zejména nově příchozí děti a zároveň promítne složení žákovské
populace do tzv. indexace, tedy nového modelu spravedlivého financování škol.
Novela školského zákona 2025 přináší zásadní změny v organizaci
sítě škol. Jedním z klíčových opatření je povinné slučování škol
menší velikosti v obcích s více školami. Tento krok reaguje na dlouhodobě
neudržitelnou roztříštěnost sítě škol a má zřizovatelům pomoci efektivněji
spravovat své školy.
Jednou z priorit Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je podpora
pravidelného a zdravého pohybu dětí a mladých lidí, který pozitivně ovlivňuje
jejich fyzické i duševní zdraví. Již v roce 2024 schválila vláda ČR na
návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláše Beka národní Plán
podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních,
který obsahuje soubor opatření pro zvýšení pohybové aktivity mladých lidí a
usiluje o systémovější uchopení problematiky podpory pohybu ve školách
i mimo ně.
Prezident Petr Pavel dnes svým podpisem završil schvalovací proces novely školského zákona, která přináší klíčové změny do vzdělávacího systému.
Předseda Rady Asociace krajů ČR Radim Holiš odeslal dopis prezidentovi republiky
Petru Pavlovi s žádostí o veto novely takzvaného školského zákona, kterou
na konci května schválila Poslanecká sněmovna a minulý týden Senát. Kraje totiž
nesouhlasí s částí novely, která se týká převodu financování
nepedagogických pracovníků ze státu na samosprávy. Od 1. 1. 2026 by měly
nově platy nepedagogických pracovníků zajišťovat zřizovatelé základních a
středních škol.
Poslanecká sněmovna schválila na konci května dlouho chystanou novelu školského
zákona, o níž se hojně diskutovalo. Tu teď čeká projednání v Senátu.
Ačkoliv mateřským, základním a středním školám přináší více než
30 různě významných změn, doprovodná diskuze se smrskla pouze na přílepek
o převodu financování nepedagogických pracovníků a ostatních neinvestičních
výdajů (ONIV). Pozornost si ovšem zaslouží i ostatní změny, ačkoliv i my
s ohledem na rozsah textu zmiňujeme jen ty z pohledu zřizovatelů
nejzásadnější.
Asociace krajů České republiky (AKČR) dlouhodobě upozorňuje na zásadní rizika a
negativní dopady plánované změny financování nepedagogických pracovníků ve
školství, kterou připravilo Ministerstvo školství prostřednictvím novely
školského zákona. Změnu financování nepedagogických pracovníků ze státní
úrovně na obce a kraje, která vznikla na poslední chvíli, považuje AKČR za
nesystémový krok, jenž může vážně destabilizovat chod škol a školských
zařízení v regionech.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) uskutečnilo celonárodní
mimořádné dotazníkové šetření ke zjištění stavu učitelů v regionálním
školství, konkrétně v mateřských, základních, středních a vyšších
odborných školách. Cílem bylo zjistit nejen aktuální počty učitelů a jejich
kvalifikaci, ale také poptávku škol po nových učitelských pozicích
v konkrétních oborech a regionech. Šetření bylo zaměřeno i na
aktuálně diskutovanou potřebu školních psychologů a speciálních pedagogů
v základních školách.
Financování nepedagogů a novela školského zákona, propojení studia
s praxí, optimalizace oborů vzdělávání, kyberbezpečnost či prohloubení
spolupráce se základními školami vedoucí ke zvyšování jejich úrovně. To byla
některá z témat Pracovního setkání ředitelů a ředitelek školských
organizací zřizovaných Zlínským krajem, které hejtmanství uspořádalo na půdě
Gymnázia a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Zlín.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přináší nejnovější data
k počtu ukrajinských žáků na českých základních a středních školách.
Podle jarního sběru dat bylo k 31. březnu letošního roku na základních a
středních školách 46 806 ukrajinských žáků-uprchlíků, což
představuje 3,1 % z celkového počtu žáků v těchto stupních
vzdělávání.
V souvislosti s nedávným vypořádáním připomínek k Návrhu
vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním
stravování, bylo akceptováno i několik připomínek SMS ČR.
Cílem SMS ČR bylo, aby nová pravidla byla pro školská zařízení jasná a
aplikovatelná i v provozech, které připravují pokrmy pro menší počet
strávníků.
Česká republika dokončila vývoj komplexního rámce pro
monitorování a hodnocení předškolního vzdělávání a péče. Tento rámec,
zaměřující se především na mateřské školy a dětské skupiny, představuje
zásadní posun v oblasti zajištění dostupnosti a kvality služeb pro nejmenší
děti. Dvouletý projekt realizovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve
spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Financování
poskytla Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI) a projekt
implementoval UNICEF v partnerství s Evropskou komisí.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila 28. května 2025 ve třetím
čtení novelu školského zákona i přes odpor územních samospráv. Novela
přináší zásadní změnu v systému financování regionálního školství, což
je klíčovým a zároveň nejspornějším bodem nové úpravy. Podstatou je převedení
financování nepedagogických pracovníků z centrální úrovně na zřizovatele
škol, tedy obce a kraje. Tento krok má vstoupit v účinnost od 1. ledna 2026
a již nyní vyvolává silnou kritiku ze strany zástupců územní samosprávy, odborné
veřejnosti i ředitelů škol.
Financování nepedagogických pracovníků bude zřejmě od příštího roku
převedeno ze státu na kraje a obce jako zřizovatele škol. V Poslanecké
sněmovně to prosadila vládní koalice, a to i přes odpor opozice a odborné
veřejnosti. Novelu školského zákona nyní čeká projednání v Senátu.
Poslanecká sněmovna ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která
kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od
1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního
počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve
složitějších podmínkách.
Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu školského zákona, která přináší
zhruba třicítku změn včetně té nejkontroverznější – přesunu odpovědnosti
za financování nepedagogických pracovníků na obce a kraje od 1. ledna 2026. Svaz
měst a obcí ČR tento krok i nadále odmítá jako nesystémový a potenciálně
destabilizující pro hospodaření samospráv.
Se znepokojením zaznamenaly obce informaci, že Ministerstvo školství hodlá
v období od září do prosince letošního roku poskytnout na platy
nepedagogických pracovníků a další neinvestiční výdaje částku 10 miliard
korun. Sdružení místních samospráv ČR je přesvědčeno, že tato částka bude
nedostatečná.
Stravování ve zdravotnických, školních a sociálních zařízeních má přímý
dopad na zdraví a kvalitu života pacientů, žáků i klientů. Přestože
odborníci mají k dispozici přesně definované nutriční požadavky a
doporučení, v praxi často naráží na překážky při jejich zavádění.
Jedním z klíčových faktorů pro úspěšnou změnu jsou kuchaři a kuchařky,
kteří dokáží pravidla zdravého stravování proměnit v chutná, pestrá a
atraktivní jídla. Ti se sešli na ministerstvu zdravotnictví v rámci
aktivit Meziresortní pracovní skupiny pro problematiku institucionálního stravování.
Radní dali souhlas Programu 2025 pro poskytování dotací ze Středočeského
Infrastrukturního fondu. Tento program je zaměřen na podporu rozvoje a obnovy
základních a mateřských škol v regionu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a
vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role
ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený
ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní
inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České
republice podporováno a rozvíjeno.
Konference na podporu zdraví a udržitelného rozvoje ve školách Kraje Vysočina,
která se konala 24. dubna 2025, přilákala více než 70 zástupců
z řad škol, obcí, školních jídelen i nepedagogických pracovníků.
Konference se uskutečnila v sídle kraje a zaměřila se na dvě klíčová
témata – zdravé klima ve školách a zlepšování zdravotního stavu dětí.
Finále 14. ročníku celostátní Soutěže Finanční gramotnost, které se
uskutečnilo v pátek 25. dubna v České národní bance, přineslo nejen
napínavé souboje mezi nejlepšími školními týmy, ale také silné důkazy
o tom, že mladí lidé dokáží s financemi zacházet s rozvahou
i invencí.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo a schválilo
strategický rámec, který zásadně promění podporu a vedení ředitelů škol
v České republice. Tento krok vychází z dlouhodobých priorit vzdělávací
politiky státu a je součástí širšího úsilí o zvýšení kvality
vzdělávání a rovného přístupu ke vzdělávacím příležitostem.
Jaké hlavní novinky přinese obcím novela zákona o dětských skupinách?
A jak to bude s dotacemi na jejich výstavbu a přestavbu? Těmito aktuálními
otázkami se v posledních měsících zabývá také legislativa a zástupci SMS ČR.
Obce stále neznají přesné vyčíslení dopadů zamýšleného převodu
financování nepedagogických pracovníků na své rozpočty. Byť ministerstvo
školství rozhodlo o posunutí převodu z 1. září letošního roku na
1. leden 2026, nejistota ohledně financování uklízeček, kuchařek, školníků a
dalších profesí na školách trvá. Sdružení místních samospráv ČR návrh,
o němž mají poslanci hlasovat v rámci 3. čtení novely školského
zákona, nadále odmítá.
Naučit správně hospodařit děti a mládež s penězi je nejenom zájmem
rodičů, ale je to také celospolečenský cíl. Proto také stát podporuje výchovu
žáků základních i středních škol v oblasti finanční gramotnosti. Obce,
města a kraje jako hlavní zřizovatelé škol by se měly k podpoře více
připojit, přestože výsledky dosavadní snahy se stále zlepšují.
Ministr školství Mikuláš Bek navštívil Pardubický kraj, kde se setkal
s řediteli škol a starosty obcí. Hlavním tématem bylo přesunutí financování
nepedagogických pracovníků zajišťovaného dosud státem na zřizovatele škol.
Krajský radní Josef Kozel, který se ministerského programu zúčastnil, dlouhodobě
tyto nesystematické změny ve školství odmítá.
Aktuálně diskutované téma rostoucí agresivity dětí, šikany a násilných
projevů dětí, nejen ve školách, je řešeno řadou rozlišných metod a programů.
Náleží mezi ně i vzdělávací projekt Pedagogicko-psychologické poradny
Ostrava-Zábřeh, který zahrnuje vzdělávání pracovníků školních poradenských
pracovišť, zaměřený na rozpoznávání a zvládání zmíněných rizikových jevů
v ostravských školách. V rámci strategie prevence kriminality města Ostravy
byl tento projekt pro letošní rok podpořen městem částkou ve výši 447 tisíc
korun.
V České republice v současnosti funguje 539 základních uměleckých
škol (ZUŠ), které navštěvuje přes čtvrt milionu žáků. ZUŠ představují
unikátní systém uměleckého vzdělávání, který má nezastupitelný význam nejen
pro rozvoj talentů, ale i pro celou společnost. Česká síť ZUŠ je světově
unikátní jak svou dostupností, tak kvalitou vzdělávání v hudebním,
výtvarném, tanečním a literárně-dramatickém oboru.
Vsetín – Inspirativní příklad spolupráce místních komunit v oblasti
rozvoje vzdělávání, která je realizována s podporou Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy v rámci realizace projektů místního akčního
plánování (OP JAK), se odehrává na Valašsku.
tředočeský kraj chce i letos pomoci obcím s financováním projektů
zaměřených na zvýšení kapacity základních škol. V rozpočtu je na to
připraveno 30 milionů korun. Dotační fond je určen obcím, jejichž projekty
nesplňují podmínky pro čerpání dotace ze státního rozpočtu. Rada program
doporučila ke schválení krajskému zastupitelstvu.
V posledních měsících hojně diskutované téma přípravy změn školního
stravování po 30 letech, v rámci ministerstvy připravovaných změn
takzvaného spotřebního koše, je možné předeslat unikátním projektem města
Ostravy s názvem Fajne školní bistro, realizovaným již šestým rokem.
V Kraji Vysočina fungovalo v roce 2024 celkem 316 školních jídelen,
tři vývařovny a 172 výdejen, ve kterých se stravovalo přes 78 tisíc
dětí a žáků, více než 12 tisíc pracovníků škol a bezmála 13 tisíc
cizích strávníků. Vyplývá to ze statistik uvedených ve Výroční zprávě
o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Kraji Vysočina za školní rok
2023/2024 a kalendářní rok 2024 zpracovaný odborem školství, mládeže a sportu
Krajského úřadu Kraje Vysočina.
Ministr školství Mikuláš Bek posunul převod financování nepedagogických
pracovníků z 1. září 2025 na 1. leden 2026. Ač jde o krok
kupředu, naše cesta k zajištění adekvátního finančního krytí a jasného
mechanismu přerozdělování prostředků zdaleka nekončí.
Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025
v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se
šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání
v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident
republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění
České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš
Zatloukal.
Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) vítá rozhodnutí vlády, které
posouvá začátek financování nepedagogických pracovníků obcemi a kraji na leden
2026. Svaz téměř rok upozorňoval na neregulérnost původního návrhu Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), podle něhož mělo financování přejít
na obce již od září 2025, tedy uprostřed školního roku.
Senát Parlamentu ČR schválil novelu, která ukládá obcím povinnost vyplatit
rodičům finanční příspěvek ve výši 5000 Kč za každé dítě, které ve
třech letech nezískalo místo v mateřské škole, přestože splňuje věkovou
podmínku. Tento krok vyvolal ostrou kritiku ze strany Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR),
který nyní zvažuje podání ústavní stížnosti.