Archiv článků (rubrika Legislativa)
Ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv byla pod číslem
č. 353/2025 Sb. publikována vyhláška o provedení zákona
o správě voleb. Ta s účinností od 1. 1. 2026 mimo jiného
přinese navýšení odměn členů okrskových volebních komisí, o které SMS ČR
dlouhodobě usiluje.
V souladu s tím, jak je funkce pověřence v mnohých organizacích
vnímána, a to nejen ve veřejné správě, tedy jako něco, co je přikázáno
„shora“ a čehož přínos je značně pochybný, se správci snaží najít pro sebe
co nejvýhodnější řešení.
Vymáhání škody je povinností každé obce, která chce naplňovat zásadu péče
řádného hospodáře. Úspěšný postup vyžaduje nejen znalost právního rámce, ale
také promyšlenou organizaci procesu, od prvotního zjištění škody přes stanovení
odpovědné osoby až po případné soudní vymáhání.
Může se neuvolněný starosta členské obce dobrovolného svazku obcí (DSO)
v rámci své podnikatelské činnosti účastnit veřejných zakázek tohoto svazku
obcí? Starosta je členem nejvyššího orgánu svazku obcí a současně členem jeho
kontrolního orgánu. Nedostane se do střetu zájmů? Veřejná zakázka je v rámci
společného dotačního projektu členských obcí, tj. plnění z ní získají
členské obce.
Ve volbách bylo zvoleno 11 zastupitelů. V průběhu roku čtyři
zastupitelé odstoupili a nejsou za ně náhradníci, zůstalo tedy sedm členů
zastupitelstva obce. Kolik členů zastupitelstva musí hlasovat pro, aby bylo přijato
usnesení?
Spolky, které v obci fungují, mají bezúplatně uložený svůj movitý
majetek v obecních budovách (např. o cvičební náčiní, tábornické
pomůcky atd.). Má obec za takto uložený majetek odpovědnost?
Poslanci ukončili svoji poslední schůzi před nadcházejícími volbami do
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Posledním bodem, který schválili, byla dohoda
o partnerství mezi EU a organizací afrických a karibských států. Žádná
další řádná nebo mimořádná schůze svolaná není
Potřebnou kvalifikaci pro vznik pracovního poměru úředníka samosprávného celku
stanoví zákon o úřednících (č. 312/2002 Sb.). Mezi základní
kvalifikační předpoklady patří zejména potřebné vzdělání pro výkon prací,
zařazených do jednotlivých pracovních tříd.
Je obec ze zákona povinna mít varovný systém? Je obec povinna mít místní rozhlas?
Poslanci ve středu schválili senátní podobu doprovodného zákona k zákonu
o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, která oproti poslanecké verzi
vypustila zavedení zdanění obcí a krajů jako specifických právnických osob.
Hlídač státu, Lobbio, STEM a ASWA vyzývají poslance, aby projednali a schválili
novelu zákona o obcích (sněmovní tisk č. 845). Návrh otevírá cestu
k digitalizaci veřejné správy a bez jeho přijetí se Česká republika připraví
nejen o potřebné nástroje, ale i o více než miliardu korun
z evropských fondů.
Novela zákona o obcích, která je aktuálně projednávána jako sněmovní tisk
č. 845, má potenciál výrazně zlepšit fungování malých obcí v Česku.
Umožňuje rozšíření pravomocí pro společenství obcí, které v praxi
prokazatelně snižují náklady, zvyšují kvalitu služeb a řeší problémy,
s nimiž si samostatné malé obce dlouhodobě nevědí rady.
Dopouští se obec nějakého protiprávního nebo diskriminačního jednání,
když obyvatelům s trvalým pobytem poskytuje slevu na nájemném z nebytových
prostor?
Ministerstvo vnitra a Ministerstvo práce a sociálních věcí vydaly společné
výkladové stanovisko k postupu, kdy se územní samosprávný celek snaží obsadit
místo úředníka, ale nepřihlásí se žádný uchazeč s požadovaným
vzděláním. Stanovisko vyjasňuje, jak lze v těchto případech využít výjimku
podle § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.
Je přípustné, aby území celé obce, nebo jeho část, spadalo do dvou
různých školských obvodů? V případě, že by to bylo možné, obec by
vydávala dvě obecně závazné vyhlášky?
V pravidelné rubrice přinášíme otázky a odpovědi z právní poradny,
kterou provozuje pro členské obce legislativní oddělení Sdružení místních
samospráv ČR. Vybíráme pro Vás záměrně ta témata, která se samospráv týkají
obecně.
Při nakládání s obecním majetkem má zastupitel obce právní odpovědnost a
musí postupovat s péčí řádného hospodáře, což je základní princip,
kterým se řídí nakládání s obecním majetkem. Pro zastupitele znamená nejen
povinnost jednat v souladu se zákonem, ale také povinnost rozhodovat
s odbornou péčí, nestranností a odpovědností vůči občanům. Každé
rozhodnutí o majetku má právní i politické důsledky a vyžaduje
vyvážení veřejného zájmu, hospodárnosti a dlouhodobé udržitelnosti.
Zastupitelstvo schválilo smlouvu o dílo jako celek včetně přílohy se
soupisem prací a cenami těchto prací. Nepověřilo starostu obce žádným jednáním
v této věci. Nyní vznikl problém s vícepracemi. Který orgán může
vícepráce odsouhlasit a uzavřít dodatek takové smlouvy? Je možné dodatek uzavřít
až po vykonání takových víceprací?
Bezmála před dvěma lety nabyl účinnosti zákon 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (dále jen „ZoO“), jímž zákonodárce (opožděně) transponoval směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie.
Obec prodává budovu. Je povinna při prodeji vyplňovat formulář AML?
Je možné či nutné zohlednit nabídku na odkoupení obecní nemovitosti podanou
ještě před vyhlášením záměru prodeje nemovitostí?
Ministerstvo financí zveřejňuje metodickou informaci k evidenci nedoplatku na místním poplatku na osobním daňovém účtu a v účetní evidenci obce po předání nedoplatku k vymáhání obecnému správci poplatku.
Prezident republiky Petr Pavel podepsal 17. července 2025 novelu zákona
o Státním pozemkovém úřadu (SPÚ), kterou SPÚ připravil ve spolupráci
s Ministerstvem zemědělství. Novela přináší širší spektrum převodů
pozemků na obce, zrychlení pozemkových úprav i podporu mladých zemědělců.
Vláda dnes schválila Akční plán 3.0 k provedení některých opatření pro podporu plánování a výstavby sítí elektronických komunikací, který předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Cílem dokumentu je usnadnit a zrychlit výstavbu sítí elektronických komunikací na území Česka, snížit investiční náklady a odstranit administrativní bariéry. Plán nahrazuje dosavadní Akční plán 2.0 z roku 2019 a reaguje na nové evropské nařízení o gigabitové infrastruktuře.
Článek je věnován problematice veřejně přístupných účelových komunikací (dále jen VPÚK), které jsou kategorií zcela specifickou, a to tím, že u nich postačí naplnění zákonných a judikaturou dovozených znaků, aby se z „pouhé cesty“ stala pozemní komunikace, kterou je oprávněna široká veřejnost bezplatně a bez omezení užívat ke své dopravě. U VPÚK tedy není třeba žádného správního aktu silničně správního úřadu; na rozdíl od ostatních kategorií pozemních komunikací (místních komunikací, silnic a dálnic).
Skupina senátorů se návrhem domáhala zrušení vymezených částí zákona
č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s konsolidací veřejných rozpočtů. Důvodem derogace má být, že jde
o tzv. legislativní přílepky. Případně se navrhovatelka domáhala
i zrušení zákonných ustanovení, které byly novelizovány ustanoveními zákona
č. 349/2023 Sb., a to s tvrzením, že porušují zejména právo obcí na
samosprávu a jejich vlastnické právo.
I přesto, že si vláda do svého programového prohlášení vepsala závazek na
změnu rozpočtového určení daní pro kraje, s největší pravděpodobností
k jeho naplnění do konce volebního období nedojde. Také proto již nemůže
Pardubický kraj, který patří stávajícím přerozdělením mezi ty nejvíce
znevýhodněné, dále čekat a připravil textaci návrhu k Ústavnímu soudu na
zrušení jednoho z ustanovení zákona o rozpočtovém určení daní pro kraje
a přílohy tohoto zákona.
Metodická pomůcka je určena pro správce poplatku, kteří spravují místní poplatky.
Upravuje postup při vymáhání nedoplatků na místních poplatcích prostřednictvím
obecného správce daně. Metodická pomůcka není právně závazná.
Pokud se v nejbližších týdnech podaří schválit novelu zákona
o podpoře regionálního rozvoje, budou místní akční skupiny (MAS) poprvé
ukotveny v české legislativě. Tím se završí přibližně 15leté úsilí
významných aktérů venkova, které MASkám přinese stabilitu.
Ministerstvo vnitra obdrží každoročně několik stovek až tisíců podnětů na
přezkoumání postupů obcí. S ohledem na skutečnost, že je Ministerstvo vnitra
(MV) veřejností začasté mylně vnímáno jako univerzální dozorový a kontrolní
orgán nad obcemi, směřují podněty v mnoha případech do oblastí, které
spadají do působnosti jiných orgánů veřejné správy.
Přestože se vlastníci často snaží odstranění černé stavby zabránit kreativní argumentací v řízení o dodatečném povolení stavby, poté i v samotném řízení o nařízení odstranění a nakonec i v soudním řízení, správní orgány a soudy přistupují k nařízení odstranění staveb striktně. Pokud jsou splněny zákonné podmínky, soudy se nezabývají jinými okolnostmi a téměř vždy rozhodnutí o nařízení odstranění stavby posvětí. Téměř vždy – protože, jako z každého pravidla, i z tohoto existují výjimky.
Místostarosta města pracoval dvě hodiny a poté odcházel do místa bydliště
řešit svoje soukromé věci. Při odchodu z pracoviště špatně šlápl na hranu
schodu a následně upadl. Po tomto mu vznikla pracovní neschopnost. Jak se takový úraz
bude řešit?
O novele zákoníku práce, která přinesla řadu významných změn do oblasti pracovněprávních vztahů, bylo v posledních měsících napsáno již mnoho. Diskutuje se o flexibilitě pracovních poměrů, o nových možnostech rozvázání pracovního poměru, o posílení práv zaměstnanců i zaměstnavatelů. Méně pozornosti však bylo dosud věnováno tomu, že tyto změny významně dopadají i na oblast státně zaměstnanecké personalistiky, tedy na státní zaměstnance a úředníky územních samosprávných celků.
Může společenství obcí (předseda) uzavřít pracovní smlouvu na pozici
manažera s uvolněným místostarostou?
Odbor Centrální harmonizační jednotka vydává stanovisko
č. 2/2025, jehož předmětem je odpověď na otázku týkající se možnosti
zařazení interního auditu uvnitř či vně úřadu obce a související otázku
plnění pracovněprávních povinností obce vůči internímu auditorovi. Stanovisko
v tomto ohledu řeší pracovněprávní vztah interního auditora a tajemníka
obecního úřadu.
Lze považovat za porušení GDPR, pokud pracovnice obecní knihovny informuje své
okolí o tom, kdo a jaké knihy si půjčuje, a to v rozsahu celého jména,
což je v obci s méně než 700 obyvatel poměrně konkrétní údaj?
Dotaz: Lze stanovit poplatek za užívání veřejného prostranství vlastníkovi
pozemku, který je předmětem zvláštního užívání veřejného prostranství?
Dotaz: Která osoba je plátcem poplatku a která poplatníkem u poplatku
z pobytu v případě, že rekreační plavební loď nebo tzv. hausbót,
zakotví ve veřejném přístavu nacházejícím se na území města, které má obecně
závaznou vyhláškou zaveden místní poplatek z pobytu?
Zajímavý případe, ve kterém byla řešena otázka napojení se na účelovou komunikaci ve vlastnictví jiného vlastníka, přičemž bylo třeba vyřešit jak veřejnoprávní, tak i soukromoprávní aspekty celé věci.
Obec rozeslala v uzavřené výzvě pěti potenciálním dodavatelům výzvu
k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu. Výzva a zadávací
dokumentace nebyla nikde zveřejněna (ani na webu obce, ani na profilu zadavatele).
Přesto byla podána nabídka dodavatelem, který osloven nebyl (s největší
pravděpodobností mu zadávací dokumentaci poskytla nějaká z oslovených firem).
Byla podána v řádném termínu a za podmínek stanovených výzvou. Musí být
tato nabídka hodnocena mezi ostatními podanými? Nebo ji může zadavatel vyřadit?
Pokud ano, tak jaký by měl uvést důvod vyřazení?
Dotaz: Zastupitelka a zároveň místostarostka obce podala dne 13. 5. rezignaci.
Napsala v ní, že ke dni 31. 5. skládá mandát. V zákoně
o volbách do zastupitelstev obcí je však uvedeno, že na základě ustanovení
§ 55 odst. 2 písm. b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí
mandát člena zastupitelstva obce zaniká ze zákona dnem, kdy starosta obce obdrží
písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát. Lze akceptovat rezignaci
zastupitele k budoucímu datu?
Sdružení místních samospráv ČR neskrývá rozčarování nad podobou zákona
o lobbování, kterou po poslancích schválili rovněž senátoři. Podle zákona
mají mít povinnost evidovat se do registru lobbistů a vykazovat zde své kontakty
například se zákonodárci či členy vlády i zástupci organizací, které
zastřešují obce a kraje. Absurdní rozměr této povinnosti podtrhuje skutečnost, že
jde zároveň o povinná připomínková místa, u nichž se právě jednání
se zákonodárci a zástupci ministerstev a dalších úřadů přirozeně očekává.
Zastupitelstvo obce schválilo pravidla rozpočtového provizoria, kde zakázalo
určitý typ výdajů – poskytování darů, dotací, příspěvků. Je
v souladu se zákonem, když starosta obce takové výdaje v době
rozpočtového provizoria provedl v hotovosti a pokladnou obecního úřadu ji je
nechal proplatit až v době po skončení provizoria?
Kamerové systémy jsou stále častějším tématem a způsobem cíleným na ochranu majetku, života, zdraví, ale i prevenci násilného či jinak závadného jednání. V poslední době se jejich použití rozšířilo také do škol a školských zařízení. Přístup škol ke kamerovým systémům je zpravidla obdobný. Chtěly by. Ale měly by? V článku vycházejícím z aktuálního doporučení a metodiky ÚOOÚ upozorňujeme na některé praktické aspekty právní úpravy, které ředitelé škol při rozhodování o pořízení kamerového systému mnohdy opomíjejí.
Vzhledem k velkému množství pozdních plateb za místní poplatek
z pobytu jsme se rozhodli napsat platební výměry na navýšení poplatku (až na
trojnásobek). Jak postupovat?
Je povinností pověřence pro ochranu osobních údajů anonymizovat materiály
pro radu obce za všechny zaměstnance, kteří je předkládají? Potažmo, když úvazek
na tuto činnost je v rozsahu 0,25 a k pověřenci obce je ještě pověřencem
pro 11 organizací zřízených obcí.
Novela zákona o pyrotechnice, kterou gesčně zpracovalo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem
zemědělství, prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Novela zakazuje
prodej pyrotechniky mimo kamenné prodejny s výjimkou nejméně nebezpečné
kategorie F1, upravuje on-line prodej a zpřísňuje pravidla u vyšších
kategorií. Dále také posiluje pravomoci obcí při její regulaci a stanovuje
minimální ochrannou vzdálenost při odpalování pyrotechnických výrobků od
určitých objektů.
Je přípustné, aby obec za současné právní úpravy likvidovala biologicky
odpad z údržby veřejné zeleně, konkrétně suché větve, pálením?
Ministerstvo vnitra (navrhovatel) se návrhem domáhá zrušení § 3 ve spojení
s přílohou č. 1 a § 4 ve spojení s přílohou č. 2 obecně
závazné vyhlášky hlavního města Prahy č. 14/2020 Sb.
hl. m. Prahy, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na
území hlavního města Prahy.
Evropská směrnice NIS2 přináší přísnější požadavky na kybernetickou
bezpečnost pro firmy a organizace napříč členskými státy EU. V České
republice bude přenesena do zákona o kybernetické bezpečnosti a dotkne se
tisíců firem, které doposud žádné povinnosti v této oblasti neměly.
V tomto článku se podíváme na to, koho se směrnice týká, jaké přináší
povinnosti a proč je důležité začít se připravovat včas.