Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 786 záznamů.

3. Vymáhání škody v obci

Vymáhání škody je povinností každé obce, která chce naplňovat zásadu péče řádného hospodáře. Úspěšný postup vyžaduje nejen znalost právního rámce, ale také promyšlenou organizaci procesu, od prvotního zjištění škody přes stanovení odpovědné osoby až po případné soudní vymáhání.
29. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

4. Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí

Může se neuvolněný starosta členské obce dobrovolného svazku obcí (DSO) v rámci své podnikatelské činnosti účastnit veřejných zakázek tohoto svazku obcí? Starosta je členem nejvyššího orgánu svazku obcí a současně členem jeho kontrolního orgánu. Nedostane se do střetu zájmů? Veřejná zakázka je v rámci společného dotačního projektu členských obcí, tj. plnění z ní získají členské obce.
26. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

6. Odpovědnost obce a spolková činnost

Spolky, které v obci fungují, mají bezúplatně uložený svůj movitý majetek v obecních budovách (např. o cvičební náčiní, tábornické pomůcky atd.). Má obec za takto uložený majetek odpovědnost?
19. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

7. Co spadlo pod stůl

Poslanci ukončili svoji poslední schůzi před nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Posledním bodem, který schválili, byla dohoda o partnerství mezi EU a organizací afrických a karibských států. Žádná další řádná nebo mimořádná schůze svolaná není
17. 9. 2025 Hlídač státu Legislativa

8. Úředníci samospráv – kvalifikace a výjimky

Potřebnou kvalifikaci pro vznik pracovního poměru úředníka samosprávného celku stanoví zákon o úřednících (č. 312/2002 Sb.). Mezi základní kvalifikační předpoklady patří zejména potřebné vzdělání pro výkon prací, zařazených do jednotlivých pracovních tříd.
15. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

10. Samosprávy nebudou zdaněny jako právnické osoby

Poslanci ve středu schválili senátní podobu doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, která oproti poslanecké verzi vypustila zavedení zdanění obcí a krajů jako specifických právnických osob.
11. 9. 2025 SMS ČR Legislativa

11. Odborníci vyzývají poslance k přijetí novely zákona o obcích, spolupráce obcí a digitalizace jsou klíčem k moderní správě

Hlídač státu, Lobbio, STEM a ASWA vyzývají poslance, aby projednali a schválili novelu zákona o obcích (sněmovní tisk č. 845). Návrh otevírá cestu k digitalizaci veřejné správy a bez jeho přijetí se Česká republika připraví nejen o potřebné nástroje, ale i o více než miliardu korun z evropských fondů.
10. 9. 2025 Hlídač státu Legislativa

12. Dostane společenství obcí podporu?

Novela zákona o obcích, která je aktuálně projednávána jako sněmovní tisk č. 845, má potenciál výrazně zlepšit fungování malých obcí v Česku. Umožňuje rozšíření pravomocí pro společenství obcí, které v praxi prokazatelně snižují náklady, zvyšují kvalitu služeb a řeší problémy, s nimiž si samostatné malé obce dlouhodobě nevědí rady.
9. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

14. Jak postupovat při obsazování úřednických míst bez uchazečů s požadovaným vzděláním

Ministerstvo vnitra a Ministerstvo práce a sociálních věcí vydaly společné výkladové stanovisko k postupu, kdy se územní samosprávný celek snaží obsadit místo úředníka, ale nepřihlásí se žádný uchazeč s požadovaným vzděláním. Stanovisko vyjasňuje, jak lze v těchto případech využít výjimku podle § 3 odst. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.
29. 8. 2025 SMO ČR Legislativa

17. Majetek obce a péče řádného hospodáře

Při nakládání s obecním majetkem má zastupitel obce právní odpovědnost a musí postupovat s péčí řádného hospodáře, což je základní princip, kterým se řídí nakládání s obecním majetkem. Pro zastupitele znamená nejen povinnost jednat v souladu se zákonem, ale také povinnost rozhodovat s odbornou péčí, nestranností a odpovědností vůči občanům. Každé rozhodnutí o majetku má právní i politické důsledky a vyžaduje vyvážení veřejného zájmu, hospodárnosti a dlouhodobé udržitelnosti.
27. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

18. Dodatek smlouvy a jeho schvalování v obci

Zastupitelstvo schválilo smlouvu o dílo jako celek včetně přílohy se soupisem prací a cenami těchto prací. Nepověřilo starostu obce žádným jednáním v této věci. Nyní vznikl problém s vícepracemi. Který orgán může vícepráce odsouhlasit a uzavřít dodatek takové smlouvy? Je možné dodatek uzavřít až po vykonání takových víceprací?
22. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

21. Prodej obecní nemovitosti

Je možné či nutné zohlednit nabídku na odkoupení obecní nemovitosti podanou ještě před vyhlášením záměru prodeje nemovitostí?
8. 8. 2025 Obec a finance Legislativa

23. Prezident podepsal novelu zákona o Státním pozemkovém úřadu

Prezident republiky Petr Pavel podepsal 17. července 2025 novelu zákona o Státním pozemkovém úřadu (SPÚ), kterou SPÚ připravil ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství. Novela přináší širší spektrum převodů pozemků na obce, zrychlení pozemkových úprav i podporu mladých zemědělců.
22. 7. 2025 SPÚ Legislativa

24. Vláda schválila Akční plán 3.0 na podporu výstavby sítí elektronických komunikací

Vláda dnes schválila Akční plán 3.0 k provedení některých opatření pro podporu plánování a výstavby sítí elektronických komunikací, který předložilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Cílem dokumentu je usnadnit a zrychlit výstavbu sítí elektronických komunikací na území Česka, snížit investiční náklady a odstranit administrativní bariéry. Plán nahrazuje dosavadní Akční plán 2.0 z roku 2019 a reaguje na nové evropské nařízení o gigabitové infrastruktuře.
17. 7. 2025 MPO ČR Legislativa

25. Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky

Článek je věnován problematice veřejně přístupných účelových komunikací (dále jen VPÚK), které jsou kategorií zcela specifickou, a to tím, že u nich postačí naplnění zákonných a judikaturou dovozených znaků, aby se z „pouhé cesty“ stala pozemní komunikace, kterou je oprávněna široká veřejnost bezplatně a bez omezení užívat ke své dopravě. U VPÚK tedy není třeba žádného správního aktu silničně správního úřadu; na rozdíl od ostatních kategorií pozemních komunikací (místních komunikací, silnic a dálnic).
10. 7. 2025 ePravo.cz Legislativa

26. Ústavní soud zamítl návrh ve věci změny rozpočtového určení daní z hazardních her a změny zákona o pozemních komunikacích

Skupina senátorů se návrhem domáhala zrušení vymezených částí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Důvodem derogace má být, že jde o tzv. legislativní přílepky. Případně se navrhovatelka domáhala i zrušení zákonných ustanovení, které byly novelizovány ustanoveními zákona č. 349/2023 Sb., a to s tvrzením, že porušují zejména právo obcí na samosprávu a jejich vlastnické právo.
9. 7. 2025 Ústavní soud Legislativa

27. Návrh Pardubického kraje na zrušení části zákona o RUD pro kraje získal podporu senátorů

I přesto, že si vláda do svého programového prohlášení vepsala závazek na změnu rozpočtového určení daní pro kraje, s největší pravděpodobností k jeho naplnění do konce volebního období nedojde. Také proto již nemůže Pardubický kraj, který patří stávajícím přerozdělením mezi ty nejvíce znevýhodněné, dále čekat a připravil textaci návrhu k Ústavnímu soudu na zrušení jednoho z ustanovení zákona o rozpočtovém určení daní pro kraje a přílohy tohoto zákona.
4. 7. 2025 Pardubický kraj Legislativa

29. Proč je důležité ukotvit MASky v české legislativě?

Pokud se v nejbližších týdnech podaří schválit novelu zákona o podpoře regionálního rozvoje, budou místní akční skupiny (MAS) poprvé ukotveny v české legislativě. Tím se završí přibližně 15leté úsilí významných aktérů venkova, které MASkám přinese stabilitu.
27. 6. 2025 SMS ČR Legislativa

30. Samostatná působnost obcí – dozor a kontrola

Ministerstvo vnitra obdrží každoročně několik stovek až tisíců podnětů na přezkoumání postupů obcí. S ohledem na skutečnost, že je Ministerstvo vnitra (MV) veřejností začasté mylně vnímáno jako univerzální dozorový a kontrolní orgán nad obcemi, směřují podněty v mnoha případech do oblastí, které spadají do působnosti jiných orgánů veřejné správy.
26. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

31. Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo

Přestože se vlastníci často snaží odstranění černé stavby zabránit kreativní argumentací v řízení o dodatečném povolení stavby, poté i v samotném řízení o nařízení odstranění a nakonec i v soudním řízení, správní orgány a soudy přistupují k nařízení odstranění staveb striktně. Pokud jsou splněny zákonné podmínky, soudy se nezabývají jinými okolnostmi a téměř vždy rozhodnutí o nařízení odstranění stavby posvětí. Téměř vždy – protože, jako z každého pravidla, i z tohoto existují výjimky.
23. 6. 2025 ePravo.cz Legislativa

32. Pracovní úraz místostarosty

Místostarosta města pracoval dvě hodiny a poté odcházel do místa bydliště řešit svoje soukromé věci. Při odchodu z pracoviště špatně šlápl na hranu schodu a následně upadl. Po tomto mu vznikla pracovní neschopnost. Jak se takový úraz bude řešit?
20. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

33. Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů

O novele zákoníku práce, která přinesla řadu významných změn do oblasti pracovněprávních vztahů, bylo v posledních měsících napsáno již mnoho. Diskutuje se o flexibilitě pracovních poměrů, o nových možnostech rozvázání pracovního poměru, o posílení práv zaměstnanců i zaměstnavatelů. Méně pozornosti však bylo dosud věnováno tomu, že tyto změny významně dopadají i na oblast státně zaměstnanecké personalistiky, tedy na státní zaměstnance a úředníky územních samosprávných celků.
17. 6. 2025 ePravo.cz Legislativa

35. Stanovisko k možnostem zařazení či nezařazení interního auditu do obecního úřadu a souvisejícího plnění povinností zaměstnavatele ze strany obce

Odbor Centrální harmonizační jednotka vydává stanovisko č. 2/2025, jehož předmětem je odpověď na otázku týkající se možnosti zařazení interního auditu uvnitř či vně úřadu obce a související otázku plnění pracovněprávních povinností obce vůči internímu auditorovi. Stanovisko v tomto ohledu řeší pracovněprávní vztah interního auditora a tajemníka obecního úřadu.
9. 6. 2025 MF ČR Legislativa

36. Respektování osobních údajů v knihovnách

Lze považovat za porušení GDPR, pokud pracovnice obecní knihovny informuje své okolí o tom, kdo a jaké knihy si půjčuje, a to v rozsahu celého jména, což je v obci s méně než 700 obyvatel poměrně konkrétní údaj?
6. 6. 2025 Obec a finance Legislativa

40. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky

Obec rozeslala v uzavřené výzvě pěti potenciálním dodavatelům výzvu k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu. Výzva a zadávací dokumentace nebyla nikde zveřejněna (ani na webu obce, ani na profilu zadavatele). Přesto byla podána nabídka dodavatelem, který osloven nebyl (s největší pravděpodobností mu zadávací dokumentaci poskytla nějaká z oslovených firem). Byla podána v řádném termínu a za podmínek stanovených výzvou. Musí být tato nabídka hodnocena mezi ostatními podanými? Nebo ji může zadavatel vyřadit? Pokud ano, tak jaký by měl uvést důvod vyřazení?
30. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

41. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?

Dotaz: Zastupitelka a zároveň místostarostka obce podala dne 13. 5. rezignaci. Napsala v ní, že ke dni 31. 5. skládá mandát. V zákoně o volbách do zastupitelstev obcí je však uvedeno, že na základě ustanovení § 55 odst. 2 písm. b) zákona o volbách do zastupitelstev obcí mandát člena zastupitelstva obce zaniká ze zákona dnem, kdy starosta obce obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát. Lze akceptovat rezignaci zastupitele k budoucímu datu?
29. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

42. Kandidát na absurditu roku? Zástupci organizací, které zastřešují samosprávy, patří podle schváleného zákona mezi lobbisty

Sdružení místních samospráv ČR neskrývá rozčarování nad podobou zákona o lobbování, kterou po poslancích schválili rovněž senátoři. Podle zákona mají mít povinnost evidovat se do registru lobbistů a vykazovat zde své kontakty například se zákonodárci či členy vlády i zástupci organizací, které zastřešují obce a kraje. Absurdní rozměr této povinnosti podtrhuje skutečnost, že jde zároveň o povinná připomínková místa, u nichž se právě jednání se zákonodárci a zástupci ministerstev a dalších úřadů přirozeně očekává.
28. 5. 2025 SMS ČR Legislativa

43. Pravidla rozpočtového provizoria

Zastupitelstvo obce schválilo pravidla rozpočtového provizoria, kde zakázalo určitý typ výdajů – poskytování darů, dotací, příspěvků. Je v souladu se zákonem, když starosta obce takové výdaje v době rozpočtového provizoria provedl v hotovosti a pokladnou obecního úřadu ji je nechal proplatit až v době po skončení provizoria?
23. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

44. Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí

Kamerové systémy jsou stále častějším tématem a způsobem cíleným na ochranu majetku, života, zdraví, ale i prevenci násilného či jinak závadného jednání. V poslední době se jejich použití rozšířilo také do škol a školských zařízení. Přístup škol ke kamerovým systémům je zpravidla obdobný. Chtěly by. Ale měly by? V článku vycházejícím z aktuálního doporučení a metodiky ÚOOÚ upozorňujeme na některé praktické aspekty právní úpravy, které ředitelé škol při rozhodování o pořízení kamerového systému mnohdy opomíjejí.
21. 5. 2025 ePravo.cz Legislativa

46. Anonymizace materiálů obce a GDPR

Je povinností pověřence pro ochranu osobních údajů anonymizovat materiály pro radu obce za všechny zaměstnance, kteří je předkládají? Potažmo, když úvazek na tuto činnost je v rozsahu 0,25 a k pověřenci obce je ještě pověřencem pro 11 organizací zřízených obcí.
9. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

47. Novela zákona o pyrotechnice prošla prvním čtením ve Sněmovně

Novela zákona o pyrotechnice, kterou gesčně zpracovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zemědělství, prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Novela zakazuje prodej pyrotechniky mimo kamenné prodejny s výjimkou nejméně nebezpečné kategorie F1, upravuje on-line prodej a zpřísňuje pravidla u vyšších kategorií. Dále také posiluje pravomoci obcí při její regulaci a stanovuje minimální ochrannou vzdálenost při odpalování pyrotechnických výrobků od určitých objektů.
7. 5. 2025 MŽP ČR Legislativa

48. Pálení suchých větví

Je přípustné, aby obec za současné právní úpravy likvidovala biologicky odpad z údržby veřejné zeleně, konkrétně suché větve, pálením?
2. 5. 2025 Obec a finance Legislativa

49. Ústavní soud zamítl návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky hl. m. Prahy, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na jeho území

Ministerstvo vnitra (navrhovatel) se návrhem domáhá zrušení § 3 ve spojení s přílohou č. 1 a § 4 ve spojení s přílohou č. 2 obecně závazné vyhlášky hlavního města Prahy č. 14/2020 Sb. hl. m. Prahy, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na území hlavního města Prahy.
30. 4. 2025 Ústavní soud Legislativa

50. NIS2: Nové povinnosti v oblasti kybernetické bezpečnosti

Evropská směrnice NIS2 přináší přísnější požadavky na kybernetickou bezpečnost pro firmy a organizace napříč členskými státy EU. V České republice bude přenesena do zákona o kybernetické bezpečnosti a dotkne se tisíců firem, které doposud žádné povinnosti v této oblasti neměly. V tomto článku se podíváme na to, koho se směrnice týká, jaké přináší povinnosti a proč je důležité začít se připravovat včas.
30. 4. 2025 JN Analytics Legislativa
Bylo nalezeno 786 záznamů.