Ženy mění pravidla turismu

19. 5. 2025 Obec a finance Cestovní ruch

Ať už samy, s dcerou nebo v partě kamarádek, ženy dnes patří mezi „tahounky“ cestovního ruchu. Tvoří více než 64 % světových cestovatelů a stojí za 82 % všech cestovatelských rozhodnutí. Ženy v cestovním ruchu hrají zásadní roli a na jejich měnící se cestovatelské zvyklosti reaguje domácí i příjezdový turismus v Česku.

Cestují samy, ale nejsou samy

Trend sólového cestování žen je v plném rozkvětu. Podle průzkumu Skift Research z loňského roku plánuje letos až 40 % cestovatelek cestu bez doprovodu Týká se to především žen nad 55 let, pro které představuje sólo cestování formu seberozvoje i odpočinku. Nejde přitom o osamění, ale o svobodnou volbu, jak trávit čas. Vyhledávání výrazu „sólo cestování žen“ na Googlu za poslední dekádu stouplo o 1000 %, což potvrzuje rostoucí zájem příslušnic něžného pohlaví cestovat podle vlastních pravidel.

Ženy dnes utvářejí podobu cestovního ruchu – rozhodují, vybírají destinace, inspirují ostatní. Tvoří důležitou a stále silnější cílovou skupinu. „Sledujeme nárůst sólového cestování, ale i vícegeneračních nebo přátelských výletů, kde ženy hledají zážitky šité na míru jejich potřebám. Jde o příležitost jak pro tvůrce produktů, tak pro propagaci jednotlivých destinací a my tento fakt samozřejmě zohledňujeme i v našich kampaních. Ženy patří mezi jednu z podstatných cílových skupin, které se snažíme efektivně oslovit a motivovat k návštěvě naší krásné země,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Dámské jízdy i výlety s dcerami

Stále více žen vyráží na tzv. „girl trips“ – tedy výlety s přítelkyněmi, sestrami nebo dcerami. Ať už je cílem wellness víkend, kulturní festival nebo gastronomické toulky, jde především o sdílený zážitek. Podle průzkumu Solo Female Travellers plánuje letos cestu výhradně s jinými ženami 14 % dotázaných žen. Speciální pozornost si zaslouží také vícegenerační cestování. Víkendová dovolená mámy s dcerou nebo celou rodinou napříč generacemi je dlouhodobě na vzestupu.

Co ženy na cestách nejvíce zajímá

Ženy tvoří významnou část domácího i příjezdového cestovního ruchu a jejich preference při cestování po Česku jsou poměrně jednoznačné. Nejčastěji je lákají kulturní památky (46 %), pěší turistika (39 %), přírodní krásy (29 %), gastronomie (25 %) a relaxace či wellness (11 %). Téměř každá čtvrtá žena navštěvuje během cesty známé a příbuzné. Z hlediska dopravy převažuje automobil, zahraniční návštěvnice pak při cestách do tuzemska využívají také leteckou dopravu. Sólo po Česku cestuje zhruba 13 % žen.

Domácí turistky preferují jednodenní výlety i túry. Češky nejčastěji vyrážejí po vlastní ose – autem (69 %) a téměř polovina z nich na jednodenní výlety (47 % bez přenocování). Nejčastěji je láká pěší turistika (47 %), kulturní a přírodní památky (38 %, resp. 27 %), návštěvy blízkých (26 %), relaxace (12 %) a gastronomie (18 %). Převážně cestují s partnerem (36 %) nebo s rodinou (32 %), ale téměř pětina žen vyráží sama.

Zahraniční návštěvnice volí delší pobyty a památky. Cizinky přijíždějí do Česka nejčastěji autem (65 %) nebo letadlem (20 %). Zůstávají zpravidla déle než domácí turistky – téměř třetina z nich stráví v Česku 3–4 noci, dalších 18 % až týden. Nejvíce je přitahují kulturní památky (52 %), pěší turistika (33 %), gastronomie (31 %) a příroda (31 %). Cestují především s partnerem (53 %), samostatně se na cestu po tuzemsku vydává 9 % z nich.

Vývoj cestovního ruchu v ČR

Během prvního čtvrtletí letošního roku přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení celkem 4,1 mil. hostů. Téměř 53 % (2177 tis. ) tvořili domácí turisté, 47,5 % (1970 tis.) pak návštěvníci ze zahraničí. Tuzemsko si v průběhu ledna–března 2025 nejčastěji vybírali jako svou dovolenkovou destinaci cestovatelé ze sousedních zemí (Německo 453 tis.), Polsko (180 tis.) a Slovensko (163 tis.). Ve větším počtu dorazili také turisté z Velké Británie (131 tis.) a Itálie (113 tis.). Počet zahraničních návštěvníků, kteří se ubytovali v některém z hromadných ubytovacích zařízení v meziročním srovnání vzrostl o 1,86 %, v případě domácích hostů pak o 1,07 %. Meziročně stoupl i počet přenocování (o 0,59 %) na celkových 10,5 milionu nocí.

Data cestovního ruchu v ČR za 1Q 2025
Data cestovního ruchu v ČR za 1Q 2025

Jsme na úrovni před covidem

Turisté z USA i Asie míří do Česka častěji. Data za první čtvrtletí letošního roku potvrzují, že se cestovní ruch v Česku definitivně vrátil na předcovidová čísla. Nejen, že se zvyšuje podíl turistů ze zahraničí na celkovém počtu cestovatelů, ale současně roste i počet návštěvníků ze vzdálených trhů. Nejvíce jich přijelo z USA (67 033, meziročně +4,28 %), Izraele (48 625, meziročně +58,31 %), Jižní Koreje (42 715, meziročně −3,36 %), Tchaj-wanu (32 509, meziročně −11,36 %) a Číny (29 987, meziročně +38,87 %). Obecně cizinci nejčastěji míří do Prahy, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje.