Rekordní investice v městské hromadné dopravě
Rok 2024 byl pro městskou hromadnou dopravu mimořádný: dopravní podniky v České republice realizovaly největší investice za poslední dekádu. Členské podniky Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) v uplynulém roce masivně investovaly do modernizace vozidel, obnovy infrastruktury i zavádění nových technologií. Jak ukazují data ze Statistické ročenky SDP ČR, nejvýraznější posun nastal v oblasti bezemisní mobility, rozvoje elektroinfrastruktury a zvyšování kvality přepravních služeb pro cestující.
Celkově dopravní podniky na obnovu svých vozových parků vynaložily prostředky v objemu více než 6,1 miliardy korun (kompletní Statistická ročenka SDP ČR za rok 2024).
Příklady investic
Dopravní podnik hl. m. Prahy v roce 2024 pořídil dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m (nejdelší trolejbus v ČR). Dopravní podnik města Brna masivně obnovil v roce 2024 vozový park trolejbusů. Objednal také další obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. K velkému omlazení vozového parku došlo v Ústí nad Labem. Dopravní podnik koupil 33 parciálních trolejbusů Škoda 27Tr a dále nové autobusy SOR, které do provozu zařadil v lednu roku 2025. Plzeňské městské dopravní podniky investovaly do výměny tramvají – pokračovaly dodávky tramvají Škoda 40T. Dopravní podnik Karlovy Vary v roce 2024 nakoupil nové autobusy Iveco a SOR pro MHD. Pořídil také 20 autobusů s hybridním pohonem, které využívá pro krajskou dopravu. Pořídil také nový zájezdový autobus.

„Investice nejsou jen čísla v tabulkách – jsou to konkrétní změny, které cestující každý den zažívají: moderní vozy, klimatizace, pohodlné nástupy, přesné informace i tišší provoz. Rok 2024 potvrdil, že dopravní podniky chtějí a umějí investovat s vizí. Pokračujeme tak v dlouhodobé snaze postavit městskou hromadnou dopravu do pozice moderní páteře městské mobility,“ uvedl Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR.
Rok | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Investice | 2 829 | 4 305 | 3 999 | 6 118 |
Některá čísla z městské hromadné dopravy
Další zajímavé údaje uvádí Statistické ročenky SDP ČR za rok 2024. Například průměrné stáří autobusů kleslo na 7,2 let, přičemž více než 98 % je nízkopodlažních. Počet elektrobusů vzrostl na 93 vozů, s dominancí dvounápravových typů. U trolejbusů je až 95 % nízkopodlažních a téměř třetina parciálních, což podporuje provoz bez trolejového vedení v některých úsecích. Podíl klimatizovaných vozidel dosahuje v autobusech přes 51 %, u trolejbusů 36 %, u tramvají zatím 20 %, s rostoucím trendem.
Investiční vlna roku 2024 jasně ukazuje, že veřejná doprava není jen nákladovou položkou, ale strategickou veřejnou službou. Její kvalita má přímý vliv na životní prostředí, zdraví obyvatel, mobilitu i ekonomiku měst. SDP ČR proto nadále podporuje financování moderních řešení a volá po férových a dlouhodobě předvídatelných podmínkách pro další investice.