Plnění státního rozpočtu za I. pololetí 2025
Ministerstvo financí informovalo o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí letošního roku. Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci června deficitem ve výši 152,4 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 150,8 mld. Kč.
K meziročnímu zlepšení salda o 26,2 mld. Kč přispěl růst příjmů o 5,7 % podpořený inkasem daní a pojistného, zatímco celkové výdaje překročily loňskou úroveň pouze o 2,5 %. Deficit státního rozpočtu po prvním pololetí ve výši 152,4 mld. Kč je nejlepším za posledních šest let. V samotném červnu byl rozpočet přebytkový o 18,2 mld. Kč.
„Daňové příjmy včetně výběru pojistného na sociální zabezpečení jsou o téměř 9 % vyšší než loni v pololetí, u DPPO a DPFO vidíme meziroční nárůst příjmů dokonce o více než 10 %, silně roste i výběr DPH. Vnímám to jako signál, že se daří jak podnikatelskému sektoru, tak domácnostem. Pozornost si zaslouží i fakt, že po rozpočtové konsolidaci převyšuje inkaso daní a pojistného svým růstem tempo běžných výdajů o solidních 6,5 procentního bodu,“ řekl k výsledkům ministr Stanjura.
Plnění státního rozpočtu leden až červen | 2024 | 2025 | Index 2025/2024 | Rozdíl skutečností | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost | Plnění (%) | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost | Plnění (%) | |||
Příjmy státního rozpočtu | 1 940,0 | 1 949,2 | 956,2 | 49,1 | 2 086,1 | 2 100,2 | 1 010,8 | 48,1 | 105,7 | 54,6 |
Příjmy z EU/FM | 127,5 | 136,7 | 79,6 | 58,2 | 153,6 | 167,7 | 60,8 | 36,3 | 76,4 | −18,8 |
Příjmy bez EU/FM | 1 812,5 | 1 812,5 | 876,6 | 48,4 | 1 932,5 | 1 932,5 | 950,0 | 49,2 | 108,4 | 73,3 |
Výdaje státního rozpočtu | 2 192,0 | 2 201,2 | 1 134,8 | 51,6 | 2 327,1 | 2 341,2 | 1 163,1 | 49,7 | 102,5 | 28,3 |
Výdaje podíl EU/FM | 127,5 | 136,7 | 67,8 | 49,6 | 153,6 | 167,7 | 62,4 | 37,2 | 92,0 | −5,4 |
Výdaje bez podílu EU/FM | 2 064,5 | 2 064,5 | 1 067,0 | 51,7 | 2 173,5 | 2 173,5 | 1 100,7 | 50,6 | 103,2 | 33,7 |
Saldo státního rozpočtu | −252,0 | −252,0 | −178,6 | 70,9 | −241,0 | −241,0 | −152,4 | 63,2 | 85,3 | 26,2 |
Saldo EU/FM | 0,0 | 0,0 | 11,8 | 0,0 | 0,0 | −1,6 | −13,4 | |||
Saldo bez EU/FM | −252,0 | −252,0 | −190,4 | 75,5 | −241,0 | −241,0 | −150,8 | 62,6 | 79,2 | 39,6 |
Pozn.: Hodnoty u schváleného rozpočtu i rozpočtu po změnách roku 2024 odpovídají údajům platným ve sledovaném období.
Příjmy státního rozpočtu
byly na konci června meziročně vyšší o 5,7 % (+54,6 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo o 9,9 % (+46,7 mld. Kč) a výběr pojistného se navýšil o 7,5 % (+27,6 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 18,8 mld. Kč (−23,6 %) zejména zásluhou nepravidelně zapojovaných prostředků Národního plánu obnovy (−12,2 mld. Kč).
Celkové výdaje státního rozpočtu
meziročně vzrostly o 28,3 mld. Kč (+2,5 %). Pro jejich tempo a objem byl určující vývoj běžných výdajů (+2,3 %, +24,4 mld. Kč) tažený financováním vzdělávání (+17,9 mld. Kč), sociálními transfery (+12,9 mld. Kč), obsluhou státního dluhu (+4,9 mld. Kč), platy zaměstnanců v organizačních složkách státu (+4,0 mld. Kč), odvody do rozpočtu Evropské unie (2,5 mld. Kč) a kompenzací České poště za poskytování univerzální poštovní služby (+2,3 mld. Kč). Dynamiku běžných výdajů naopak snižovaly transfery státním fondům (−13,7 mld. Kč), ukončená pomoc státu s vysokými cenami energií (−10,0 mld. Kč) a nižší nákupy Ministerstva obrany (−3,4 mld. Kč). Investiční aktivita státu meziročně vzrostla o 4,0 mld. Kč.
Nejvíce vzrostly neinvestiční transfery územním rozpočtům poskytnuté v objemu 185,9 mld. Kč (+7,9 %, +13,6 mld. Kč). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 142,2 mld. Kč (+10,7 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Příspěvek státního rozpočtu a Evropské unie na financování projektů řízených územními samosprávami se zvýšil o 1,5 mld. Kč.