Plnění státního rozpočtu za I. pololetí 2025

21. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika

Ministerstvo financí informovalo o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí letošního roku. Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci června deficitem ve výši 152,4 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 150,8 mld. Kč.

K meziročnímu zlepšení salda o 26,2 mld. Kč přispěl růst příjmů o 5,7 % podpořený inkasem daní a pojistného, zatímco celkové výdaje překročily loňskou úroveň pouze o 2,5 %. Deficit státního rozpočtu po prvním pololetí ve výši 152,4 mld. Kč je nejlepším za posledních šest let. V samotném červnu byl rozpočet přebytkový o 18,2 mld. Kč.

„Daňové příjmy včetně výběru pojistného na sociální zabezpečení jsou o téměř 9 % vyšší než loni v pololetí, u DPPO a DPFO vidíme meziroční nárůst příjmů dokonce o více než 10 %, silně roste i výběr DPH. Vnímám to jako signál, že se daří jak podnikatelskému sektoru, tak domácnostem. Pozornost si zaslouží i fakt, že po rozpočtové konsolidaci převyšuje inkaso daní a pojistného svým růstem tempo běžných výdajů o solidních 6,5 procentního bodu,“ řekl k výsledkům ministr Stanjura.

Hospodaření státního rozpočtu (v mld. Kč)
Plnění státního rozpočtu leden až červen 2024 2025 Index 2025/2024 Rozdíl skutečností
Schválený rozpočet Rozpočet po změnách Skutečnost Plnění (%) Schválený rozpočet Rozpočet po změnách Skutečnost Plnění (%)
Příjmy státního rozpočtu 1 940,0 1 949,2 956,2 49,1 2 086,1 2 100,2 1 010,8 48,1 105,7 54,6
Příjmy z EU/FM 127,5 136,7 79,6 58,2 153,6 167,7 60,8 36,3 76,4 −18,8
Příjmy bez EU/FM 1 812,5 1 812,5 876,6 48,4 1 932,5 1 932,5 950,0 49,2 108,4 73,3
Výdaje státního rozpočtu 2 192,0 2 201,2 1 134,8 51,6 2 327,1 2 341,2 1 163,1 49,7 102,5 28,3
Výdaje podíl EU/FM 127,5 136,7 67,8 49,6 153,6 167,7 62,4 37,2 92,0 −5,4
Výdaje bez podílu EU/FM 2 064,5 2 064,5 1 067,0 51,7 2 173,5 2 173,5 1 100,7 50,6 103,2 33,7
Saldo státního rozpočtu −252,0 −252,0 −178,6 70,9 −241,0 −241,0 −152,4 63,2 85,3 26,2
Saldo EU/FM 0,0 0,0 11,8 0,0 0,0 −1,6 −13,4
Saldo bez EU/FM −252,0 −252,0 −190,4 75,5 −241,0 −241,0 −150,8 62,6 79,2 39,6

Pozn.: Hodnoty u schváleného rozpočtu i rozpočtu po změnách roku 2024 odpovídají údajům platným ve sledovaném období.

Příjmy státního rozpočtu

byly na konci června meziročně vyšší o 5,7 % (+54,6 mld. Kč). Inkaso daní, které je v tomto roce dotčeno změnou rozpočtového určení daní, vzrostlo o 9,9 % (+46,7 mld. Kč) a výběr pojistného se navýšil o 7,5 % (+27,6 mld. Kč). Prostředky z Evropské unie a finančních mechanismů naopak snížily příjmy o 18,8 mld. Kč (−23,6 %) zejména zásluhou nepravidelně zapojovaných prostředků Národního plánu obnovy (−12,2 mld. Kč).

Celkové výdaje státního rozpočtu

meziročně vzrostly o 28,3 mld. Kč (+2,5 %). Pro jejich tempo a objem byl určující vývoj běžných výdajů (+2,3 %, +24,4 mld. Kč) tažený financováním vzdělávání (+17,9 mld. Kč), sociálními transfery (+12,9 mld. Kč), obsluhou státního dluhu (+4,9 mld. Kč), platy zaměstnanců v organizačních složkách státu (+4,0 mld. Kč), odvody do rozpočtu Evropské unie (2,5 mld. Kč) a kompenzací České poště za poskytování univerzální poštovní služby (+2,3 mld. Kč). Dynamiku běžných výdajů naopak snižovaly transfery státním fondům (−13,7 mld. Kč), ukončená pomoc státu s vysokými cenami energií (−10,0 mld. Kč) a nižší nákupy Ministerstva obrany (−3,4 mld. Kč). Investiční aktivita státu meziročně vzrostla o 4,0 mld. Kč.

Nejvíce vzrostly neinvestiční transfery územním rozpočtům poskytnuté v objemu 185,9 mld. Kč (+7,9 %, +13,6 mld. Kč). Jejich součástí jsou dotace regionálnímu školství v objemu 142,2 mld. Kč (+10,7 mld. Kč) zahrnující prostředky na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků na základních a středních školách. Příspěvek státního rozpočtu a Evropské unie na financování projektů řízených územními samosprávami se zvýšil o 1,5 mld. Kč.