Podněty občanů a jejich řešení na radnicích
Komunikace měst a obcí s občany probíhá prostřednictvím různých kanálů. Zatímco v nejmenších obcích je pořád typický osobní kontakt s lidmi, ve větších obcích a zejména ve městech to není možné. V praxi se dnes komunikace měst s občany často odehrává prostřednictvím digitálních aplikací, mobilních telefonů nebo využíváním sociálních sítí, typicky přes Facebook.
Řada radnic v posledních letech registruje postupně zvyšující se počty zasílaných podnětů. Typickým podnětem pro vedení měst a obcí je hlášení závad. Aplikace pro hlášení závad jsou dnes zejména u větších měst standardem Mezi nejtypičtější druhy hlášení se stabilně řadí rozbité chodníky, výmoly na vozovce, nepořádek, nefunkční osvětlení nebo poškozený mobiliář. Pro to, aby obyvatelé nástroj aktivně využívali, je podle odborníků vedle aktivní propagace služby městem důležitý i uživatelský komfort aplikací, které využívá stále více samosprávných celků.
Prakticky všechna větší města dnes svým občanům umožňují nahlásit závadu nebo jiný problém prostřednictvím aplikací nebo on-line formulářů. „Digitální nástroje pro hlášení závad umožňují městům rychle identifikovat problémy a efektivně reagovat na podněty občanů,“ vysvětluje Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis, která zajišťuje službu hlášení závad prostřednictvím mapové aplikace pro řadu českých obcí a měst. Taková komunikace nejen zkracuje dobu řešení, ale zároveň podporuje transparentnost a posiluje důvěru občanů v místní samosprávu.
Počet hlášení od občanů v posledních několika letech stále narůstá. Příkladem může být Ostrava, kde letos v průměru registrují 455 hlášení měsíčně. Loni to přitom bylo 407 a v roce 2023 jen 290. Nárůst oproti předešlému roku registrují i České Budějovice. Zde se za měsíc podá prostřednictvím aplikace průměrně hned 753 podnětů. Mírný nárůst zaznamenal i Liberec, Olomouc nebo Hradec Králové. Výrazné zvýšení počtu hlášení zaznamenává v posledních letech také Český Krumlov, kde bylo loni evidováno 805 podnětů za celý rok. Pro srovnání, v roce 2023 jich od občanů přišlo 564 a ještě v roce 2015 pouze 208. V Českém Krumlově navíc sledují i časové trendy hlášení. Podle dostupných statistik občané nejčastěji podávají podněty v pondělí dopoledne, nejméně pak v sobotu.
Míra využívání aplikací závisí například na tom, jak radnice službu propaguje a jak přistupuje k řešení nahlášených závad. Pokud občané vidí, že jejich podněty jsou brány vážně a město je skutečně řeší, jsou více motivovaní aktivně se zapojovat.
Rozbité chodníky a nefunkční osvětlení
Co se naopak v průběhu let příliš nemění, jsou typy závad, na které lidé nejčastěji upozorňují. Občané obvykle hlásí poškozené chodníky, výmoly na silnicích, problémy s odpadky, údržbou zeleně nebo poškozený městský mobiliář.

„U nás jde nejčastěji o závady na dopravním značení, poškozené nebo nefunkční veřejné osvětlení, zničené odpadkové koše, černé skládky, problémy na dětském hřišti nebo autovraky. V zimním období registrujeme ve větší míře upozornění na špatnou schůdnost chodníků a problémy na komunikacích,“ nastiňuje Radek Jízdný, vedoucí oddělení informačních technologií města Kuřim. Další typický podnět doplňuje Michal Švarc, tiskový mluvčí města Sokolov. „Nejčastěji registrujeme podněty na špatné parkování,“ uvádí.
Kromě zmíněných závad se v hlášeních běžně objevují i různé další problémy. Příkladem mohou být stížnosti na psí exkrementy ve veřejných prostranstvích, hnízda vos, výskyt potkanů nebo upozorňování na vandalismus.
Jednoduchost a přehlednost
Důležitým předpokladem pro to, aby se aplikace stala oblíbeným nástrojem obyvatel města či vesnice, je i zajištění ideálního uživatelského komfortu. V tomto směru je klíčová zejména jednoduchost a přehlednost – uživatel pořídí fotografii závady, případně připojí krátký popis a odešle ji. „Z naší zkušenosti je zásadní, aby byla aplikace intuitivní a snadno ovladatelná, s možností jednoduše připojit fotografii a jasně lokalizovat závadu. Uživatelé také oceňují, když mohou v reálném čase sledovat, jak se řešení jejich podnětu vyvíjí,“ vysvětluje zástupkyně společnosti TopGis.
Stěžejní je, aby aplikace dobře fungovala nejen v internetovém prohlížeči, ale zejména na mobilním telefonu, který se pro hlášení závad stává preferovanou variantou. Samosprávy proto musí myslet i na to, že v rámci fungování aplikací často pracují s osobními údaji uživatelů. Je tedy potřeba dbát i na povinnosti spojené s GDPR.
Obyvatelé často reagují na situaci ve městě a hlásí problémy, proto je vhodné důležité tyto podněty nezanedbávat a brát je v úvahu při řešení závad.