Formální pověřenec? Krok na tenký led, který může ohrozit vaši reputaci

29. 9. 2025 SMS ČR Legislativa

V souladu s tím, jak je funkce pověřence v mnohých organizacích vnímána, a to nejen ve veřejné správě, tedy jako něco, co je přikázáno „shora“ a čehož přínos je značně pochybný, se správci snaží najít pro sebe co nejvýhodnější řešení.

Sdružení místních samospráv ČR

To často spočívá ve formálním jmenování osoby, která se pověřencem často pouze nazývá. Podobné je to v případě jmenování pověřence, který má např. podobu telefonické podpory bez alespoň občasné přítomnosti u správce. Bezelstnou otázku týkající se přípustnosti právě takového ujednání a jeho souladu s obecným nařízením (GDPR) jsme v průběhu letních měsíců obdrželi z území a vzhledem k jejímu širšímu významu na ni v dnešním článku odpovídáme.

Podíváme-li se do GDPR, konkrétně do článků, které upravují postavení pověřence pro ochranu osobních údajů, nenajdeme v nich otázku nutné osobní přítomnosti pověřence v organizaci, pro kterou tuto činnost vykonává, vyřešenou výslovně, resp. podrobněji rozpracovanou. Jen článek 37 odst. 6 GDPR uvádí, že pověřenec může být pracovníkem správce, nebo může svoje úkoly plnit na základě smlouvy o poskytování služeb pověřence. Na to pak navazuje čl. 38 GDPR, který definuje postavení pověřence v organizaci. Z něj vcelku jasně vyplývá, že odpovědnost za zapojení pověřence do organizace a za zajištění jeho přístupu ke všem zpracováním má správce osobních údajů.

Monitorování souladu bez znalosti správce?

Více napovídá výčet hlavních úkolů pověřence, který je obsažen v čl. 39 GDPR. Patří k nim například monitorování souladu s obecným nařízením, dalšími předpisy Unie nebo členských států v oblasti ochrany údajů a s koncepcemi správce nebo zpracovatele v oblasti ochrany osobních údajů, poskytování poradenství a spolupráce s dozorovým úřadem. Pověřenec musí brát při plnění svých úkolů patřičný ohled na riziko spojené s operacemi zpracování a současně přihlíží k povaze, rozsahu a kontextu a účelům zpracování.

Je prakticky představitelné, že pověřenec pro ochranu osobních údajů, který je v organizaci jmenován a má plnit zejména výše uvedené úkoly, s organizací komunikuje pouze prostřednictvím telefonu (pomíjíme, jak bude jeho služba spolehlivá), přestože v organizaci nikdy fyzicky nebyl? Máme za to, že je to vyloučené. Platí, že pokud pověřenec správce a jeho pracovníky osobně nezná, neví nic o jejich pracovních postupech, netuší, komu správce informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o technickém a organizačním zabezpečení, předává, nemůže své úkoly plnit.

Pověřenec musí poznat zpracování podrobně

K výše uvedenému přistupuje ještě jedna podstatná skutečnost. Pokyny WP29[1] týkající se pověřenců pro ochranu osobních údajů uvádí, že pověřenec musí mít hluboké znalosti o operacích zpracování prováděných správcem nebo zpracovatelem, stejně jako o systémech informačních technologií a bezpečnosti dat. Úroveň znalostí, které se od pověřence očekávají, musí být přiměřená složitosti, riziku a množství údajů zpracovávaných v organizaci. Znalost interních procesů v organizaci je tak nezbytná a nedostatečná znalost interního fungování správce je považována za jeho pochybení, nikoli osoby, která se prohlásí za pověřence na telefonu.

Již z toho je zřejmé, že pouhá komunikace na dálku nemůže postačovat k naplnění požadavků, které uvedené Pokyny WP29 uvádějí, a správce dokonce vystavují hrozbě. Důkladná znalost správce včetně alespoň občasné přítomnosti na jeho pracovišti je pro pověřence jednoduše nezbytná pro efektivní plnění úkolů a zajištění souladu s GDPR.

Důvěra na dálku? Je to možné, ale…

I bez „oficiálního stanoviska“, které v této otázce představují Pokyny WP29, je zřejmé, že jen díky osobní znalosti správce dokáže pověřenec identifikovat slabá místa zpracování a pomoci je napravit. Toto pověřenec na dálku odhalit nikdy nedokáže. Navíc každá organizace je jiná, standardizované odpovědi nikdy nemohou zohlednit specifické potřeby a rizika každého správce. V neposlední řadě osobní znalost pověřence vytváří důvěru mezi ním a správcem. Pravděpodobně tak bude jednodušší s ním diskutovat o všech aspektech ochrany osobních údajů a spolehnout se na jeho kvalifikovanou odpověď a objektivitu. To je něco, co telefonické sluchátko nebo reproduktor a mikrofon mobilního telefonu nikdy nenahradí.

Pověřenec by měl být součástí týmu

Ochrana osobních údajů nespočívá jen v plnění základních legislativních požadavků a ve splnění povinnosti jmenovat formálního pověřence, aby si správce mohl udělat čárku a Evropské unii bylo učiněno za dost. Osobní znalost klienta a precizní znalost jeho organizace je nenahraditelná. Pokud je pověřenec součástí týmu, rozumí jejím procesům a zná využívané systémy, dokáže identifikovat potenciální problémy dříve, než se reálně projeví. Dobrý pověřenec je tak v posledku skvělou investicí do vaší reputace, kterou jeho stín v podobě telefonického pověřence může velmi snadno ohrozit. A tak zněla také naše odpověď na jeden zajímavý dotaz týkající se nastavení spolupráce s pověřencem z letošního léta.

Poznámky

  1. WP 29: Pokyny týkající se pověřenců pro ochranu osobních údajů přijaté dne 15. prosince 2016, revize přijatá dne 5. dubna 2017

Lenka Matějová, koordinátorka služeb pověřenců pro ochranu osobních údajů, SMS-služby s.r.o.