Stanislav Polčák: Rozvoji komunitní energetiky brání řada umělých legislativních či administrativních překážek
Obce nepochybně nemohou samy o sobě dosáhnout v plošném měřítku plné energetické soběstačnosti. Avšak každé procento energie, jež se nám podaří í díky aktivitám samospráv v místě vyrobit, nám významně pomáhá na cestě k energetické nezávislosti, říká v rozhovoru předseda Pracovní skupiny pro energetiku SMS ČR Stanislav Polčák.
- Poslední roky byly pro energetiku velmi turbulentní. Jak si obce v této etapě poradily například z hlediska soběstačnosti, komunitní energetiky, ale i tvorby systematických koncepcí?
- Pokud srovnáme v energetickém sektoru poslední roky po pandemii s jakýmkoli jiným obdobím od ropného šoku 70. let minulého století, tak jde o dramaticky turbulentní období, jehož dozvuky prožíváme stále i v současnosti. Růst cen energií po nezákonné invazi ruských vojsk na Ukrajinu byl šokující a obnažil řadu slabin evropského i domácího energetického odvětví. Jak se ukázalo v plné nahotě, na tuto situaci nebyly připraveny ani obce, ani stát, dokonce ani Evropská unie. Vysokými cenami energií došlo k podlomení naší konkurenceschopnosti, řada odvětví hospodářství se s dopady stále citelného zvýšení cen energií potýká stále. Obnovitelné zdroje energií, diverzita zdrojů byla bohužel v naší zemi před ruskou invazí podceňovaným tématem. SMS ČR se snažilo dopředu propagovat OZE, komunitní energetiku a inovace, již v roce 2018, tedy pět let před invazí, jsme založili platformu Obec2030.cz, která si klade za cíl podporovat energetickou soběstačnost obcí, moderní úsporná řešení snižující spotřebu energií a zvyšující se energetickou účinnost. Řekl bych, že se v současnosti již drtivá většina obcí snaží co nejvíce posilovat svou energetickou nezávislost, i když stále naráží na řadu překážek.
- Jakým překážkám obce v energetice stále čelí?
- Za prvé jsme velmi pozdě přijali v ČR předpisy EU o komunitní energetice, ale díky bohu za jejich schválení. Jejich provedení mohlo být nepochybně lepší, například zatížení lokální distribuce stejnými poplatky jako v případě běžných toků elektřiny představuje zásadní problém. Dále v energetických společenstvích obce nemohou mít více než 10% podíl, i když by je měly významně podporovat. To je umělá právní překážka bránící dalšímu rozvoji energetických komunit. Výčet problematických míst by byl stále obsáhlý, i když určitě došlo k významným pozitivním posunům.
- Než se pustíme do konkrétních priorit SMS ČR, co považujete v následujícím období pro obce v oblasti energetiky za nejzásadnější?
- V současnosti obce využívají prakticky jen možností aktivního zákazníka dle nové legislativy. Do energetických společenství se příliš nehrnou, odstranění těchto umělých bariér z naší legislativy by tak mělo být prioritou následujícího období. Stejně i dostupnost relevantních dat o místní spotřebě a výkonech by měla být samozřejmostí pro všechny klíčové aktéry. Bez online dostupných dat moderní šetrnou energetiku nemůžete provozovat. Není to jen můj názor, že řada překážek je čistě umělých a byrokratických, v jiných státech naprosto nevídaných. Je nezbytné pracovat na jejich odstranění. Rád bych zdůraznil, že jsme v legislativním procesu navrhovali velké množství připomínek, předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková také uspěla s některými svými pozměňovacími návrhy. Je však zjevné, že si stále vytváříme spoustu umělých překážek pro využívání vlastních zdrojů v energetice.
- Pojďme na jednotlivé priority 2026+. Jak může SMS ČR dosáhnout snížení distribučních poplatků při sdílení elektřiny, kterou jste označil za zásadní překážku pro rozvoj komunitní energetiky?
- To musí být určitě společný úkol většího počtu aktérů. SMS ČR samo o sobě, ani všechny obce, dokonce ani s partnery z Unie komunitní energetiky nezvládne tuto obří překážku odstranit z našeho právního řádu. Chybí politická vůle, protože se uvádí falešný argument, že výpadek těchto příjmů povede k ohrožení stability přenosové sítě. Podle mne nemusí být tyto distribuční poplatky pro přenos vlastní vyrobené elektřiny zcela zrušeny, i když v zahraničí je běžné, že do vzdálenosti cca 3 km je poplatková povinnost za využití distribuční sítě nejméně poloviční. Mohli bychom jít cestou postupného náběhu motivačních prvků v poplatkovém schématu. Zatím jsme svědky naopak stavu, kdy obce ve snaze se vyhnout se těmto rdousícím poplatkům, budují dokonce vlastní distribuční síť, což poměrně dobře ilustruje nesmyslnost naší úpravy.
- Jaké další kroky pro rozvoj decentralizace a komunitní energetiky SMS ČR podnikne?
- Jak jsem uvedl, rozvoji komunitní energetiky brání řada zcela umělých legislativních či administrativních překážek. Budeme proto nadále usilovat o jejich odstranění nebo alespoň postupnou eliminaci. Jsem zvědav, jaká opatření k odstraněni těchto bariér bude reálně prosazovat nová česká vláda. SMS ČR bude usilovat nejen o omezení výše stávajících distribučních poplatků, nastavení nové dotační politiky, ale také o odložení termínu povinnosti stavět nové budovy výhradně jako pasivní či zrušení povinnosti uzavírat smlouvu o garanci za odchylku, když fotovoltaické elektrárny nemají povolené přetoky.
- Rozsáhlý výpadek sítě v červenci ukázal, jak masivní mohou takové události být. Jak podpoříme obce z hlediska například kyberbezpečnosti v energetice?
- Legislativa v oblasti kybernetických výzev většinu obcí vlastně míjí, nicméně se ukazuje, že je nezbytné tato rizika vnímat a vyhodnocovat i v menších městech a obcích. Nejde jen blackout, ale právě i o ohrožení, že jeden stisk tlačítka z východních destinací může reálně vést ke kolapsu našeho státu. Jde o reálnou hrozbu pro naši zemi a život v našich obcích. Právě lokální energetika a posilování energetické soběstačnosti může tyto hrozby snižovat, pochopitelně pokud zároveň budeme posilovat robustnost přenosové sítě a záložní zdroje. Je také s podivem, proč náš stát tyto posilovací zdroje energetické soustavy svěřuje do soukromých rukou a například službu výkonové rovnováhy nebuduje prioritně s obcemi.
- K čemu by mělo dojít v oblasti podpory obnovitelných zdrojů a posílení distribuční sítě, aby byla síť stabilní, i když bude „hodně svítit nebo foukat“?
- Nejsem energetik, ale je naprosto evidentní, že musíme být schopni vyrobenou energii v době přebytku efektivně skladovat, uchovat a následně využít. Úplně jednoduchý příklad lze ukázat na obci, která přes den vyrobí poměrně významně více energie na svém území, než dokáže spotřebovat, a večer s tímto přebytkem svítí ve venkovních lampách. Přetok do energetické sítě je nesmyslný nejen z finančního hlediska, ale také s ohledem na možnosti řízení toků akumulované energie.
- SMS ČR chce rovněž vytvořit platformu pro řešení problematiky věcných břemen a využívání obecních pozemků. Co bude cílem platformy?
- Cíl je jednoduchý, poskytnout obcím možnost lepšího vyjednávání o úplatách za využívání jejich nemovitostí v rámci vedení energetických tras. Platforma by měla zahrnovat jak zástupce sdružení obcí a energetických společností, tak i státních institucí. Ze strany takové platformy by mohly být také doporučované určité typizované sazebníky za poskytnutá věcná břemena. Avšak v případě, kdyby se jedna ze stran domáhala jiné sazby odměny, neměla by ji v tom právní úprava bránit. Je zřejmé, že toto opatření obce určitě nespasí, sám jsem byl ale překvapen, jak roztříštěná je současná praxe a jak je samosprávami kritizovaná.
- K jakému posunu by mělo ideálně dojít ohledně povinnosti stavět nové budovy výhradně jako pasivní?
- Pasivní domy nepochybně představují významný posun v energetické spotřebě a náročnosti bydlení. Je však zřejmé, že naše země nebude schopna garantovat realizaci výhradně pasivních domů ani ve střednědobé budoucnosti. Odložení této povinnosti je v našem bytostném zájmu, byť je zřejmé, že v dlouhodobém ohledu bude výstavba pasivních domů představovat významný posun v posilování naší energetické nezávislosti.
- Dá se shrnout, oč SMS ČR usiluje v budoucím období na poli energetického hospodářství?
- Když odhlédneme od již zmíněné legislativy a velkých úkolů státu, jako je dostavba nových jaderných bloků, obcím lze svěřit podstatnou část agendy obstarávání vlastních energetických potřeb v místě dostupných energetických zdrojů a jejich distribuci pro lokální spotřebu. Obce nepochybně nemohou samy o sobě dosáhnout v plošném měřítku plné energetické soběstačnosti. Avšak každé procento energie, jež se nám podaří í díky aktivitám samospráv v místě vyrobit, nám významně pomáhá na cestě k energetické nezávislosti.