Změny v rozpočtovém určení daní

4. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika

Rok 2026 bude pro rozpočty měst a obcí přelomový. Dvě novelizace klíčového zákona o rozpočtovém určení daní a nepřímá změna zdanění příjmů územních samospráv, zásadně promění strukturu jejich příjmů, metodiku výpočtu podílů i daňové povinnosti. Zatímco první změna přinese celkově vyšší objem finančních prostředků, druhá povede k nové realitě, kdy budou některé obce poprvé reálně odvádět část svých podnikatelských příjmů do státního rozpočtu.

Tyto zásadní změny v příjmové části rozpočtu obcí si vyžádají pečlivé plánování, úpravu rozpočtových predikcí a důkladné sledování metodických pokynů Ministerstva financí či jiných orgánů finanční správy.

Hlavní schválené změny

Od 1. ledna 2026 se zvyšuje podíl obcí a krajů na sdílených daních. Podíl obcí se navýší z dosavadních 24,16 % na 25,93 %, zatímco kraje si polepší z 9,45 % na 10,23 %. Tento krok, schválený v rámci novelizace školského zákona, přinese v roce 2026 do rozpočtů územních samospráv navíc zhruba 32,4 miliardy korun.

Podíl na RUD Platný stav Od 1. 1. 2026 Zvýšení
Obce 24,16 % 25,93 % 22,3 mld.
Kraje 9,45 % 10,23 % 10,1 mld.
Celkem     32,4 mld.

Současně se zásadně mění váhy přerozdělování, podle kterých se tato částka dělí mezi jednotlivé obce. Významně roste vliv počtu žáků a studentů, který se nově podílí 15,15 % na výsledném podílu obce z RUD, oproti současným devíti procentům. Naopak klesá váha velikosti katastru a počtu obyvatel a koeficient postupných přechodů, který doposud zajišťoval vyrovnávání mezi různě velkými obcemi, klesá z 78 na 72,73 %. Pro obce se školami a vzdělávací infrastrukturou to znamená posílení příjmů, zatímco menší obce bez škol mohou pocítit relativní pokles podílu. Všechny tyto změny souvisí s převodem financování nepedagogických pracovníků a nákladů na učební pomůcky ze státu na územní samosprávy.

Váhy v RUD Platný stav Od 1. 1. 2026
Velikost katastru 3 % 2,81 %
Počet obyvatel 10 % 9,32 %
Žáci 9 % 15,15 %
Postupné přechody 78 % 72,73 %

Novela zákona bohužel nereflektovala požadavky územních samospráv na další úpravy zákona, například zvýšení motivační složky u daní z příjmů.

Navrhované změny

Paralelně pravděpodobně zřejmě vstoupí v účinnost i změna zcela odlišného charakteru, která mění zdaňování příjmů obcí a krajů jako právnických osob. Aktuálně však Senát 23. 7 2025 tuto novelu vrátil Poslanecké sněmovně, takže nyní se čeká, jak dopadne zbytek legislativního procesu.

V čem projednávaná změna spočívá? V rámci pozměňovacího návrhu k zákonu o zavedení Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů má dojít k novelizaci § 18a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (viz Zásadní změna v systému zdanění obcí). Nově by byly zdanitelné pouze příjmy ze zemědělské, lesní a vodní činnosti, živnostenského podnikání a jiných podnikatelských aktivit, podíly společníků ve veřejných obchodních a komanditních společnostech a příjmy zdaňované srážkou nebo v samostatném základu daně. Příjmy z nájmů a jiné nepodnikatelské výnosy zůstávají mimo daňovou povinnost. Obce a kraje, které tyto činnosti neprovozují, nebudou muset podávat daňová přiznání, což výrazně sníží jejich administrativní zátěž.

Současně novela zavádí odčitatelnou položku dle § 20 odst. 7, která umožní snížit základ daně minimálně o 300 tisíc korun a maximálně o 30 procent základu daně, nejvýše však do jednoho milionu korun.

Daň z příjmů právnických osob za obec/kraj
Daň z příjmů právnických osob za obec/kraj

Klíčovým zlomem je však fakt, že veškerá vypočtená daň by byla nově plně odvedena do státního rozpočtu. Skončila by tak dosavadní praxe, kdy si obce prostřednictvím daňových přiznání a následného přerozdělení v rámci RUD „vracely“ zaplacenou daň samy sobě, čímž byl celý proces fiskálně neutrální. Nový režim by vedl k reálnému odvodu části příjmů do státní kasy, zejména pro obce s rozsáhlejší podnikatelskou činností, zatímco ty bez podnikatelských aktivit zůstanou zasaženy minimálně. Vzhledem k tomu, že tato úprava vznikla jako přílepek bez důvodové zprávy, hrozí v praxi nejistota při výkladu, například u příjmů z prodeje infrastrukturního majetku.

Aktuálně je tato novela s pozměňovacími návrhy Senátu zpět v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, kdy Senát vyslyšel požadavek územních samospráv na odmítnuté této změny.

Doporučení pro obce a kraje

Samosprávy by měly již nyní začít aktivně připravovat své rozpočty na nové podmínky. Doporučuje se důkladně analyzovat dopady zvýšeného podílu na RUD, zejména s ohledem na nové váhy, které zvýhodňují obce se školami a žáky. Zároveň je nutné identifikovat veškeré podnikatelské aktivity, které by mohly od roku 2026 podléhat zdanění, a vyhodnotit, zda je možné optimalizovat jejich strukturu tak, aby dopad na rozpočet byl co nejmenší. Vzhledem k nejasnostem v interpretaci změn je vhodné konzultovat konkrétní situace s odbornými daňovými poradci. Pro úspěšnou adaptaci bude klíčové nejen sledovat, jak dopadne tato legislativní změna, ale i celkové správné nastavení rozpočtů a průběžné sledování metodických pokynů ministerstva a orgánů finanční správy.

Ing. Jan Mareš, MPA, LL.M., vedoucí odboru ekonomiky, statutární město Chomutov