Územní samospráva a hospodaření za první třetinu roku

6. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika

Ke konci dubna letošního roku skončil rozpočet územní samosprávy přebytkem, i když nižším než o rok dříve. Její příjmy dosáhly výše 269,8 mld. Kč a výdaje 262,4 mld. Kč. Příjmy se meziročně zvýšily podstatně pomaleji než o rok dříve, zato výdaje rostly oproti loňskému roku nepoměrně rychleji.

Na nižší dynamice příjmů se podepsal pokles nedaňových příjmů a investičních dotací a jen mírný růst daňových příjmů. Opačným směrem zapůsobilo zvýšení neinvestičních dotací. Pokles nedaňových příjmů ovlivnilo mj. dokončení procesu vyrovnání věřitelů Sberbank, nižší dynamiku daňových příjmů pak z části snížení podílu krajů a obcí na sdílených daní.

V rámci výdajů se zvýšily nejen ty běžné, ale především výdaje kapitálové. A to navzdory poklesu investičních dotací, které je pomáhají financovat. Výsledkem mnohem vyšší dynamiky výdajů než příjmů, byl sice přebytek rozpočtu, ale pouze zhruba na čtvrtinové úrovni z předchozího roku. Na celkových příjmech se podílel 3 %, o rok dříve to bylo více než třikrát tolik. Z celkových příjmů věnovala krajská samospráva 13 % na investice, o rok dříve to bylo 11 %. Investiční dotace financovaly investiční dotace letos z 21 %, o rok dříve to bylo z 35 %.

Přebytek rozpočtu územní samosprávy byl koncem dubna nejnižší od roku 2022. Ačkoliv se investiční dotace oproti předchozímu roku výrazně propadly, kapitálové výdaje se naopak zvedly, a to o 22 %. Z části je to i důsledek srovnávací základny z minulého roku, ve kterém vykázaly investiční dotace značný růst a kapitálové výdaje jen pomalý růst.

Tab. 1. Rozpočet územní samosprávy ke konci dubna 2025 (mld. Kč)
2023 2024 2025
Daňové příjmy 120,6 128,5 132,1
Nedaňové příjmy 21,5 32,1 24,6
Kapitálové příjmy 1,9 2,4 2,9
Neinvestiční dotace 98,7 94,8 102,7
Investiční dotace 5,9 10,3 7,6
Příjmy celkem 248,4 268,2 269,8
Výdaje běžné 207,2 208,7 226,2
Výdaje kapitálové 29,2 29,6 36,1
Výdaje celkem 236,4 238,4 26,4
Saldo 12,0 29,8 7,4

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Krajská samospráva

Také rozpočet krajských samospráv skončil za čtyři měsíc letošního roku přebytkem, ale na mnohem nižší úrovni než o rok dříve. Celkové příjmy dosáhly výše 121,2 mld. Kč a výdaje 119,9 mld. Kč. Příjmy krajů se meziročně o 1 % snížily, zato výdaje stouply 7 %. K meziročnímu poklesu příjmů přispělo snížení nedaňových příjmů a investičních dotací. Hlubšímu propadu zabránilo zvýšení neinvestičních dotací a mírný růst daňových příjmů.

Běžné výdaje krajů rostly rychleji než výdaje kapitálové. Ačkoli investiční dotace meziročně poklesly o 3,5 mld. Kč, kapitálové výdaje zaznamenaly pokles „pouze“ o 0,4 mld. Kč. Výrazně se snížil podíl investičních dotací na financování kapitálových výdajů krajů. V loňském roce financovaly až 68 % kapitálových výdajů, letos jednu pětinu. Kapitálové výdaje se na celkových příjmech krajů podílely 6 %, stejně jako o rok dříve.

I při meziročním poklesu příjmů dokázaly kraje letos uskutečnit větší objem investic při výrazně nižším zapojení investičních dotací.

Tab. 2. Rozpočet krajské samosprávy ke konci dubna 2025 (mld. Kč)
2023 2024 2025
Daňové příjmy 28,6 31,3 32,3
Nedaňové příjmy 3,7 8,7 4,5
Kapitálové příjmy 0,1 0,1 0,1
Neinvestiční dotace 79,1 77,9 82,7
Investiční dotace 2,4 5,0 1,6
Příjmy celkem 113,9 123,0 121,2
Výdaje běžné 104,9 105,0 112,1
Výdaje kapitálové 8,5 7,5 7,8
Výdaje celkem 113,4 112,5 119,9
Saldo 0,5 10,5 1,4

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Hlavní město Praha

Rovněž hlavní město uzavřelo rozpočet za první čtyři měsíce letošního roku přebytkem na nižší úrovni oproti stejnému období předchozího roku. Jeho příjmy se meziročně zvýšily o 5 % na 47,2 mld. Kč a výdaje stouply o 10 % na 37,3 mld. Kč. K meziročnímu přírůstku příjmů přispěly neinvestiční dotace 1 mld. Kč a daňové příjmy 0,9 mld. Kč. Investiční dotace zaznamenaly pokles.

Dynamika kapitálových výdajů Prahy byla vyšší než v případě výdajů běžných. Z celkových příjmů věnovalo hlavní město na investice 11 %, a to je nepatrně vyšší podíl než o rok dříve. I při poklesu objemu investičních dotací byl objem kapitálových výdajů v tomto období vyšší než v předchozích třech letech. Oproti stejnému období loňského rok se výrazně snížila participace investičních dotací při financování kapitálových výdajů, a to z 5 % loni na letošní pouhé 1 %.

Praha ke konci dubna letošního roku uskutečnila vyšší kapitálové výdaje i při nižším objemu investičních dotací. Přebytek rozpočtu byl sice nižší než o rok dříve, ale i tak převýšil jeho hodnotu z let 2022 a 2023.

Tab. 3. Rozpočet Prahy ke konci dubna 2025 (mld. Kč)
2023 2024 2025
Daňové příjmy 23,9 25,9 26,8
Nedaňové příjmy 3,2 3,2 3,3
Kapitálové příjmy 0,1 0,2 0,1
Neinvestiční dotace 11,7 11,4 12,5
Investiční dotace 0,0 0,2 0,0
Příjmy celkem 39,0 40,9 42,7
Výdaje běžné 30,9 30,0 32,8
Výdaje kapitálové 3,3 3,9 4,5
Výdaje celkem 34,2 33,8 37,3
Saldo 4,8 7,0 5,4

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Ostatní obce a města

Obce bez započtení Prahy vykázaly v prvních čtyřech měsících letošního roku téměř vyrovnaný rozpočet.

Jejich příjmy dosáhly výše 109,5 mld. Kč a výdaje 109,2 mld. Kč. Meziročně se příjmy zvýšily o 2 % a výdaje o 14 %. K meziročnímu přírůstku příjmů o 2,1 mld. Kč přispěly neinvestiční dotace částkou 2,1 mld. Kč, daňové příjmy 1,6 mld. Kč a investiční dotace pak 1,4 mld. Kč. Objem investičních dotací v daném období byl zdaleka nejvyšší minimálně v posledních čtyřech letech. Úbytek zaznamenaly pouze nedaňové příjmy, zato ve výši 3,4 mld. Kč. I tak však byly vyšší než v roce 2022 a 2023.

Obdobně jako v případě hlavního města převyšovala i zde dynamika kapitálových výdajů růst výdajů běžných. Kapitálové výdaje se meziročně zvedly dokonce o 30 % a byly značně vyšší než v předchozích třech letech. Objem kapitálových výdajů se zvyšuje již delší dobu, nikoli tak rychle, jak letos.

Z celkových příjmů věnovaly ostatní obce na investice více než pětinu (22 %). Přitom podíl investičních dotací na kapitálových výdajích byl meziročně o jeden procentní bod nižší a dosáhl 26 %. I tak byl vyšší než v případě krajů, o Praze ani nemluvě.

Obce bez Prahy téměř plně využily peníze, které měly v rozpočtu v tomto období k dispozici. Při nižších příjmech oproti stejnému období loňského roku uskutečnily oproti loňsku vyšší objem kapitálových výdajů. Jejich přírůstek byl meziročně třikrát vyšší než přírůstek investičních dotací. Takže k financování investic obce více než dříve využívaly jiné zdroje.

Tab. 4. Rozpočet ostatních obcí ke konci dubna 2025 (mld. Kč)
2023 2024 2025
Daňové příjmy 68,0 71,4 72,9
Nedaňové příjmy 14,2 19,7 16,3
Kapitálové příjmy 1,7 2,1 2,7
Neinvestiční dotace 11,5 9,2 11,3
Investiční dotace 3,5 4,9 6,3
Příjmy celkem 98,9 107,4 109,5
Výdaje běžné 75,3 77,6 85,3
Výdaje kapitálové 17,5 18,4 23,9
Výdaje celkem 92,8 96,0 109,2
Saldo 6,1 11,3 0,3

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF, a. s.