Územní samospráva a hospodaření za první třetinu roku
Ke konci dubna letošního roku skončil rozpočet územní samosprávy přebytkem, i když nižším než o rok dříve. Její příjmy dosáhly výše 269,8 mld. Kč a výdaje 262,4 mld. Kč. Příjmy se meziročně zvýšily podstatně pomaleji než o rok dříve, zato výdaje rostly oproti loňskému roku nepoměrně rychleji.
Na nižší dynamice příjmů se podepsal pokles nedaňových příjmů a investičních dotací a jen mírný růst daňových příjmů. Opačným směrem zapůsobilo zvýšení neinvestičních dotací. Pokles nedaňových příjmů ovlivnilo mj. dokončení procesu vyrovnání věřitelů Sberbank, nižší dynamiku daňových příjmů pak z části snížení podílu krajů a obcí na sdílených daní.
V rámci výdajů se zvýšily nejen ty běžné, ale především výdaje kapitálové. A to navzdory poklesu investičních dotací, které je pomáhají financovat. Výsledkem mnohem vyšší dynamiky výdajů než příjmů, byl sice přebytek rozpočtu, ale pouze zhruba na čtvrtinové úrovni z předchozího roku. Na celkových příjmech se podílel 3 %, o rok dříve to bylo více než třikrát tolik. Z celkových příjmů věnovala krajská samospráva 13 % na investice, o rok dříve to bylo 11 %. Investiční dotace financovaly investiční dotace letos z 21 %, o rok dříve to bylo z 35 %.
Přebytek rozpočtu územní samosprávy byl koncem dubna nejnižší od roku 2022. Ačkoliv se investiční dotace oproti předchozímu roku výrazně propadly, kapitálové výdaje se naopak zvedly, a to o 22 %. Z části je to i důsledek srovnávací základny z minulého roku, ve kterém vykázaly investiční dotace značný růst a kapitálové výdaje jen pomalý růst.
2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 120,6 | 128,5 | 132,1 |
Nedaňové příjmy | 21,5 | 32,1 | 24,6 |
Kapitálové příjmy | 1,9 | 2,4 | 2,9 |
Neinvestiční dotace | 98,7 | 94,8 | 102,7 |
Investiční dotace | 5,9 | 10,3 | 7,6 |
Příjmy celkem | 248,4 | 268,2 | 269,8 |
Výdaje běžné | 207,2 | 208,7 | 226,2 |
Výdaje kapitálové | 29,2 | 29,6 | 36,1 |
Výdaje celkem | 236,4 | 238,4 | 26,4 |
Saldo | 12,0 | 29,8 | 7,4 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Krajská samospráva
Také rozpočet krajských samospráv skončil za čtyři měsíc letošního roku přebytkem, ale na mnohem nižší úrovni než o rok dříve. Celkové příjmy dosáhly výše 121,2 mld. Kč a výdaje 119,9 mld. Kč. Příjmy krajů se meziročně o 1 % snížily, zato výdaje stouply 7 %. K meziročnímu poklesu příjmů přispělo snížení nedaňových příjmů a investičních dotací. Hlubšímu propadu zabránilo zvýšení neinvestičních dotací a mírný růst daňových příjmů.
Běžné výdaje krajů rostly rychleji než výdaje kapitálové. Ačkoli investiční dotace meziročně poklesly o 3,5 mld. Kč, kapitálové výdaje zaznamenaly pokles „pouze“ o 0,4 mld. Kč. Výrazně se snížil podíl investičních dotací na financování kapitálových výdajů krajů. V loňském roce financovaly až 68 % kapitálových výdajů, letos jednu pětinu. Kapitálové výdaje se na celkových příjmech krajů podílely 6 %, stejně jako o rok dříve.
I při meziročním poklesu příjmů dokázaly kraje letos uskutečnit větší objem investic při výrazně nižším zapojení investičních dotací.
2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 28,6 | 31,3 | 32,3 |
Nedaňové příjmy | 3,7 | 8,7 | 4,5 |
Kapitálové příjmy | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Neinvestiční dotace | 79,1 | 77,9 | 82,7 |
Investiční dotace | 2,4 | 5,0 | 1,6 |
Příjmy celkem | 113,9 | 123,0 | 121,2 |
Výdaje běžné | 104,9 | 105,0 | 112,1 |
Výdaje kapitálové | 8,5 | 7,5 | 7,8 |
Výdaje celkem | 113,4 | 112,5 | 119,9 |
Saldo | 0,5 | 10,5 | 1,4 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Hlavní město Praha
Rovněž hlavní město uzavřelo rozpočet za první čtyři měsíce letošního roku přebytkem na nižší úrovni oproti stejnému období předchozího roku. Jeho příjmy se meziročně zvýšily o 5 % na 47,2 mld. Kč a výdaje stouply o 10 % na 37,3 mld. Kč. K meziročnímu přírůstku příjmů přispěly neinvestiční dotace 1 mld. Kč a daňové příjmy 0,9 mld. Kč. Investiční dotace zaznamenaly pokles.
Dynamika kapitálových výdajů Prahy byla vyšší než v případě výdajů běžných. Z celkových příjmů věnovalo hlavní město na investice 11 %, a to je nepatrně vyšší podíl než o rok dříve. I při poklesu objemu investičních dotací byl objem kapitálových výdajů v tomto období vyšší než v předchozích třech letech. Oproti stejnému období loňského rok se výrazně snížila participace investičních dotací při financování kapitálových výdajů, a to z 5 % loni na letošní pouhé 1 %.
Praha ke konci dubna letošního roku uskutečnila vyšší kapitálové výdaje i při nižším objemu investičních dotací. Přebytek rozpočtu byl sice nižší než o rok dříve, ale i tak převýšil jeho hodnotu z let 2022 a 2023.
2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 23,9 | 25,9 | 26,8 |
Nedaňové příjmy | 3,2 | 3,2 | 3,3 |
Kapitálové příjmy | 0,1 | 0,2 | 0,1 |
Neinvestiční dotace | 11,7 | 11,4 | 12,5 |
Investiční dotace | 0,0 | 0,2 | 0,0 |
Příjmy celkem | 39,0 | 40,9 | 42,7 |
Výdaje běžné | 30,9 | 30,0 | 32,8 |
Výdaje kapitálové | 3,3 | 3,9 | 4,5 |
Výdaje celkem | 34,2 | 33,8 | 37,3 |
Saldo | 4,8 | 7,0 | 5,4 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Ostatní obce a města
Obce bez započtení Prahy vykázaly v prvních čtyřech měsících letošního roku téměř vyrovnaný rozpočet.
Jejich příjmy dosáhly výše 109,5 mld. Kč a výdaje 109,2 mld. Kč. Meziročně se příjmy zvýšily o 2 % a výdaje o 14 %. K meziročnímu přírůstku příjmů o 2,1 mld. Kč přispěly neinvestiční dotace částkou 2,1 mld. Kč, daňové příjmy 1,6 mld. Kč a investiční dotace pak 1,4 mld. Kč. Objem investičních dotací v daném období byl zdaleka nejvyšší minimálně v posledních čtyřech letech. Úbytek zaznamenaly pouze nedaňové příjmy, zato ve výši 3,4 mld. Kč. I tak však byly vyšší než v roce 2022 a 2023.
Obdobně jako v případě hlavního města převyšovala i zde dynamika kapitálových výdajů růst výdajů běžných. Kapitálové výdaje se meziročně zvedly dokonce o 30 % a byly značně vyšší než v předchozích třech letech. Objem kapitálových výdajů se zvyšuje již delší dobu, nikoli tak rychle, jak letos.
Z celkových příjmů věnovaly ostatní obce na investice více než pětinu (22 %). Přitom podíl investičních dotací na kapitálových výdajích byl meziročně o jeden procentní bod nižší a dosáhl 26 %. I tak byl vyšší než v případě krajů, o Praze ani nemluvě.
Obce bez Prahy téměř plně využily peníze, které měly v rozpočtu v tomto období k dispozici. Při nižších příjmech oproti stejnému období loňského roku uskutečnily oproti loňsku vyšší objem kapitálových výdajů. Jejich přírůstek byl meziročně třikrát vyšší než přírůstek investičních dotací. Takže k financování investic obce více než dříve využívaly jiné zdroje.
2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|
Daňové příjmy | 68,0 | 71,4 | 72,9 |
Nedaňové příjmy | 14,2 | 19,7 | 16,3 |
Kapitálové příjmy | 1,7 | 2,1 | 2,7 |
Neinvestiční dotace | 11,5 | 9,2 | 11,3 |
Investiční dotace | 3,5 | 4,9 | 6,3 |
Příjmy celkem | 98,9 | 107,4 | 109,5 |
Výdaje běžné | 75,3 | 77,6 | 85,3 |
Výdaje kapitálové | 17,5 | 18,4 | 23,9 |
Výdaje celkem | 92,8 | 96,0 | 109,2 |
Saldo | 6,1 | 11,3 | 0,3 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.