Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí

Dotazy a odpovědi 2025 33.

26. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

Může se neuvolněný starosta členské obce dobrovolného svazku obcí (DSO) v rámci své podnikatelské činnosti účastnit veřejných zakázek tohoto svazku obcí? Starosta je členem nejvyššího orgánu svazku obcí a současně členem jeho kontrolního orgánu. Nedostane se do střetu zájmů? Veřejná zakázka je v rámci společného dotačního projektu členských obcí, tj. plnění z ní získají členské obce.

KVB advokátní kancelář
226 259 401
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz

Dle zákona o zadávání veřejných zakázek se za střet zájmů považuje situace, kdy zájmy osob, které

  1. se podílejí na průběhu zadávacího řízení, nebo
  2. mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení, ohrožují jejich nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením.

Upozorňujeme však, že výše uvedený okruh osob je velmi široký, spadá sem v podstatě každý, kdo se jakýmkoli (byť i marginálním) způsobem podílí na samotném průběhu celého zadávacího řízení, když zákon nerozlišuje míru intenzity podílu konkrétní osoby na průběhu zadávacího řízení.

Pokud se tedy starosta nebude podílet na průběhu zadávacího řízení, a nebude mít, a to ani potenciálně, vliv na výsledek zadávacího řízení (např. jako člen hodnotící komise, popř. jako osoba, která by mohla takový výběr jakkoliv ovlivnit), pak se dle našeho názoru o střet zájmů nejedná.

Lze tedy doporučit, aby v případě, kdy o takové situaci víte, dobrovolný svazek obcí učinil příslušná opatření, aby případnému střetu zájmů předešel, tedy např. neseznamovat starostu se zadávacími podmínkami před zahájením zadávacího řízení apod.

Je ovšem nezbytné prověřit i podmínky dotačního programu, neboť ta mohou obsahovat specifická pravidla týkající se střetu zájmů.

Mgr. Pavel Ralaus, advokátní koncipient

Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.

Seriál Dotazy a odpovědi 2025
  1. Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
  2. Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
  3. Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
  4. Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
  5. Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
  6. Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
  7. Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
  8. Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
  9. Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
  10. Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
  11. Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
  12. Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
  13. Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
  14. Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
  15. Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
  16. Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
  17. Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
  18. Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
  19. Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025
  20. Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025
  21. Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
  22. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025
  23. Respektování osobních údajů v knihovnách, 6. 6. 2025
  24. Společenství obcí a střet zájmů, 13. 6. 2025
  25. Pracovní úraz místostarosty, 20. 6. 2025
  26. Prodej obecní nemovitosti, 8. 8. 2025
  27. Obecní nemovitosti a praní špinavých peněz, 15. 8. 2025
  28. Dodatek smlouvy a jeho schvalování v obci, 22. 8. 2025
  29. Školské obvody, území obce a obecně závazná vyhláška, 29. 8. 2025
  30. Přiměřené zvýhodnění občanů obce, 5. 9. 2025
  31. Mimořádné události a varovný systém v obci, 12. 9. 2025
  32. Odpovědnost obce a spolková činnost, 19. 9. 2025
  33. Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí, 26. 9. 2025 (právě čtete)
  34. Starosta a jeho dovolená, 3. 10. 2025