Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí
Může se neuvolněný starosta členské obce dobrovolného svazku obcí (DSO) v rámci své podnikatelské činnosti účastnit veřejných zakázek tohoto svazku obcí? Starosta je členem nejvyššího orgánu svazku obcí a současně členem jeho kontrolního orgánu. Nedostane se do střetu zájmů? Veřejná zakázka je v rámci společného dotačního projektu členských obcí, tj. plnění z ní získají členské obce.
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz
Dle zákona o zadávání veřejných zakázek se za střet zájmů považuje situace, kdy zájmy osob, které
- se podílejí na průběhu zadávacího řízení, nebo
- mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení, ohrožují jejich nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením.
Upozorňujeme však, že výše uvedený okruh osob je velmi široký, spadá sem v podstatě každý, kdo se jakýmkoli (byť i marginálním) způsobem podílí na samotném průběhu celého zadávacího řízení, když zákon nerozlišuje míru intenzity podílu konkrétní osoby na průběhu zadávacího řízení.
Pokud se tedy starosta nebude podílet na průběhu zadávacího řízení, a nebude mít, a to ani potenciálně, vliv na výsledek zadávacího řízení (např. jako člen hodnotící komise, popř. jako osoba, která by mohla takový výběr jakkoliv ovlivnit), pak se dle našeho názoru o střet zájmů nejedná.
Lze tedy doporučit, aby v případě, kdy o takové situaci víte, dobrovolný svazek obcí učinil příslušná opatření, aby případnému střetu zájmů předešel, tedy např. neseznamovat starostu se zadávacími podmínkami před zahájením zadávacího řízení apod.
Je ovšem nezbytné prověřit i podmínky dotačního programu, neboť ta mohou obsahovat specifická pravidla týkající se střetu zájmů.
Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.
- Seriál Dotazy a odpovědi 2025
-
- Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
- Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
- Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
- Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
- Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
- Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
- Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
- Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
- Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
- Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
- Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
- Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
- Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
- Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
- Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
- Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
- Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
- Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
- Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025
- Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025
- Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
- Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025
- Respektování osobních údajů v knihovnách, 6. 6. 2025
- Společenství obcí a střet zájmů, 13. 6. 2025
- Pracovní úraz místostarosty, 20. 6. 2025
- Prodej obecní nemovitosti, 8. 8. 2025
- Obecní nemovitosti a praní špinavých peněz, 15. 8. 2025
- Dodatek smlouvy a jeho schvalování v obci, 22. 8. 2025
- Školské obvody, území obce a obecně závazná vyhláška, 29. 8. 2025
- Přiměřené zvýhodnění občanů obce, 5. 9. 2025
- Mimořádné události a varovný systém v obci, 12. 9. 2025
- Odpovědnost obce a spolková činnost, 19. 9. 2025
- Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí, 26. 9. 2025 (právě čtete)
- Starosta a jeho dovolená, 3. 10. 2025