Hospodaření územní samosprávy ke konci května
Rozpočet za souhrn krajů, Prahy a ostatních obcí vykázal ke konci května letošního roku celkové příjmy ve výši 347,8 mld. Kč a výdaje dosáhly částky 328,6 mld. Kč. Výsledné saldo rozpočtu (19,3 mld. Kč) bylo sice nižší než ve stejném období roku 2024, ale jeho podíl na příjmech byl srovnatelný s lety 2021 a 2023.
Celkové příjmy se meziročně zvýšily o 6 mld. Kč. Přispěl k tomu především růst neinvestičních dotací o 10,3 mld. Kč a daňových příjmů o 5,6 mld. Kč. Vyššímu růstu příjmů zabránil pokles nedaňových příjmů (dokončení vyrovnání se Sberbank) o 8 mld. Kč a investičních dotací o 2,3 mld. Kč.
Zatímco příjmy se meziročně zvýšily o 2 %, výdaje rostly rychleji, a to o 5 %. Je za tím vysoký růst kapitálových výdajů o 25 %, a to navzdory meziročnímu poklesu investičních dotací o 18 %. Kapitálové výdaje územní samosprávy byly nejvyšší v posledních čtyřech letech. Na příjmech se letos podílely 15 %, v předchozích třech letech to bylo o tři procentní body méně.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 133,9 | 153,7 | 159,5 | 165,0 |
Nedaňové příjmy | 21,6 | 26,7 | 37,7 | 29,7 |
Kapitálové příjmy | 4,3 | 2,4 | 3,1 | 3,6 |
Neinvestiční dotace | 126,5 | 13,5 | 128,8 | 139,1 |
Investiční dotace | 8,4 | 8,4 | 12,7 | 10,4 |
Příjmy celkem | 294,7 | 326,7 | 341,8 | 347,8 |
Dotace celkem | 134,9 | 143,9 | 141,5 | 149,5 |
Výdaje běžné | 239,7 | 269,3 | 272,6 | 277,0 |
Výdaje kapitálové | 36,2 | 40,6 | 41,3 | 51,5 |
Výdaje celkem | 275,9 | 309,9 | 314,0 | 328,6 |
Saldo | 18,8 | 16,8 | 27,9 | 19,3 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Hospodaření krajů
Krajské samosprávy získaly ke konci května letošního roku do rozpočtu 162 mld. Kč, což je o 1 % více než ve stejném období loňského roku. V předchozím roce se zvedly o 5 %. Výdaje krajů o 3 % poklesly na úroveň 146,1 mld. Kč. Snížily se druhým rokem po sobě. V důsledku snížení výdajů je výsledkem letošního hospodaření krajů kladné saldo rozpočtu ve výši 15,8 mld. Kč, což představuje celou desetinu jejich letošních příjmů. Je to mnohem více než v předchozích obdobích.
Na přírůstu příjmů krajů ve výši 1,6 mld. Kč se podílely neinvestiční dotace (7,7 mld. Kč) a daňové příjmy (1,5 mld. Kč). Meziroční pokles zaznamenaly nedaňové příjmy (o 4,6 mld. Kč) a investiční dotace (o 2,8 mld. Kč). Objem investičních dotace, které kraje letos dostaly, je v rámci posledních čtyř let nejnižší.
Pokles celkových výdajů jde na vrub výdajů běžných (snížení o 6,3 mld. Kč), zatímco kapitálové výdaje zaznamenaly 12 % růst. V absolutním vyjádření je to „jen“ o 1,2 mld. Kč. Kapitálové výdaje se na příjmech krajů podílely 7 %, o něco více než před rokem. Investiční dotace přispěly k financování kapitálových výdajů 23 %, v předchozích letech to bylo mnohem více. V rámci financování provozu ušetřily kraje letos 15 % běžných příjmů, což představuje sumu ve výši 24,5 mld. Kč. Je to objem peněz, které mohly kraje věnovat na investice a daly na ně méně než polovinu.
Kraje v období od ledna do května letošního roku více než přizpůsobily výdaje nízké dynamice příjmů. V rozpočtu ušetřily téměř 16 mld. Kč a při nižším objemu investičních dotací dokázaly investovat více než v předchozích třech letech.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 31,7 | 36,4 | 38,8 | 40,3 |
Nedaňové příjmy | 3,8 | 4,4 | 10,0 | 5,4 |
Kapitálové příjmy | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,0 |
Neinvestiční dotace | 101,7 | 108,1 | 105,9 | 113,6 |
Investiční dotace | 2,8 | 3,4 | 5,4 | 2,6 |
Příjmy celkem | 140,2 | 152,5 | 160,4 | 162,0 |
Dotace celkem | 104,4 | 111,6 | 111,3 | 116,2 |
Výdaje běžné | 128,5 | 141,1 | 141,2 | 134,8 |
Výdaje kapitálové | 7,8 | 11,5 | 10,1 | 11,3 |
Výdaje celkem | 136,3 | 152,6 | 151,3 | 146,1 |
Saldo | 3,8 | −0,1 | 9,1 | 15,8 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Hlavní město Praha
V období od ledna do května letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšily příjmy Prahy o 5 % na 54,4 mld. Kč. I když dynamika celkových výdajů byla vyšší (9 %), vykázalo hlavní město přebytek rozpočtu, který se na příjmech podílel jednou desetinou. Je to však nejnižší podíl v daném období v posledních čtyřech letech.
K meziročnímu přírůstku příjmů o 2,5 mld. Kč přispěly daňové příjmy a neinvestiční dotace shodnou částkou 1,3 mld. Kč a nedaňové příjmy 0,2 mld. Kč. Pokles zaznamenaly pouze investiční dotace, ale ty hrají tak jak tak velmi malou roli v rozpočtu hlavního města.
Celkové výdaje Prahy se meziročně zvedly o 4 mld. Kč. Přispěl k tomu nejen růst běžných výdajů o 2,5 mld. Kč ale i kapitálových výdajů o 1,5 mld. Kč. Objem kapitálových výdajů se meziročně zvýšil o 26 % a byl v rámci posledních čtyř let zdaleka nejvyšší. Jejich objem se zvyšoval minimálně v posledních třech letech.
Praha v tomto období věnovala na investice 13 % celkových příjmů. Na financování kapitálových výdajů se investiční dotace prakticky nepodílely. K zajištění investic Praha využila z části provozní přebytek, který dosáhl 12,5 mld. Kč. Z toho pohledu hlavní město mohlo investovat i více.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 27,1 | 30,7 | 32,3 | 33,6 |
Nedaňové příjmy | 1,9 | 4,2 | 3,8 | 4,0 |
Kapitálové příjmy | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,2 |
Neinvestiční dotace | 15,3 | 15,9 | 15,3 | 16,6 |
Investiční dotace | 0,2 | 0,0 | 0,3 | 0,0 |
Příjmy celkem | 44,6 | 50,8 | 51,9 | 54,4 |
Dotace celkem | 15,6 | 1,9 | 15,6 | 16,6 |
Výdaje běžné | 34,3 | 39,2 | 39,2 | 41,7 |
Výdaje kapitálové | 4,4 | 4,6 | 5,5 | 7,0 |
Výdaje celkem | 38,7 | 43,8 | 44,7 | 48,7 |
Saldo | 5,9 | 7,0 | 7,2 | 5,7 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Ostatní obce a města
Obce bez započítání Prahy vykázaly koncem května letošního roku příjmy ve výši 135,7 mld. Kč a jejich výdaje byly o 2,7 mld. Kč vyšší. Záporné saldo rozpočtu představoval 2 % celkových příjmů. V posledních čtyřech letech je to v daném období poprvé, co rozpočet skončil schodkem. Meziročně se jejich příjmy zvedly o 2 % a výdaje o 13 %. O přírůstek příjmů ve výši 2,8 mld. Kč se zasloužil růst daňových příjmů o 2,7 mld. Kč, menší měrou přispěl i růst neinvestičních dotací o 1,6 mld. Kč a investičních dotací o 1,4 mld. Kč. Mírně vzrostly i kapitálové příjmy, a to o 0,2 mld. Kč. Jedinou položkou, která zaznamenala meziroční pokles, byly nedaňové příjmy, to o 3,5 mld. Kč, a to z důvodů zmíněných výše.
Celkové výdaje ostatních obcí se meziročně zvýšily o 15,8 mld. Kč, z toho na přírůstek kapitálových výdajů připadlo 7,4 mld. Kč. Kapitálové výdaje obcí bez Prahy byly letos zatím nejvyšší v posledních čtyřech letech. Letos převýšily i souhrn provozního přebytku (19,2 mld. Kč), investičních dotací (8,2 mld. Kč) a kapitálových příjmů (3,3 mld. Kč). Obce tak v daném období využily, na rozdíl od krajů a Prahy, na financování investic všechny dostupné bezpečné zdroje, a navíc musely ještě přidat peníze naspořené v minulých obdobích.
Z celkových příjmů věnovaly obce na investice celou jednu čtvrtinu. Je to nejvyšší podíl v rámci posledních čtyřech let. Přitom s financováním kapitálových výdajů pomohly letos obcím investiční dotace z 24 %, o rok dříve to bylo 26 %. Příjmy z prodeje majetku se letos zvýšily již druhým rokem po sobě, stále ještě nedosáhly úrovně z roku 2022.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 75,2 | 86,7 | 88,3 | 91,0 |
Nedaňové příjmy | 15,5 | 17,6 | 23,2 | 19,8 |
Kapitálové příjmy | 4,0 | 2,2 | 2,8 | 3,3 |
Neinvestiční dotace | 13,2 | 15,5 | 11,7 | 13,4 |
Investiční dotace | 5,6 | 5,0 | 6,8 | 8,2 |
Příjmy celkem | 113,4 | 127,0 | 132,9 | 135,7 |
Dotace celkem | 18,8 | 20,6 | 18,6 | 21,5 |
Výdaje běžné | 80,8 | 93,2 | 96,6 | 105,0 |
Výdaje kapitálové | 23,8 | 24,5 | 26,0 | 33,3 |
Výdaje celkem | 104,7 | 117,7 | 122,5 | 138,4 |
Saldo | 8,8 | 9,3 | 10,4 | −2,7 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Obce bez započtení Prahy hospodařily v letošních pěti měsících dobře, jejich kapitálové výdaje vykázaly v tomto období vyšší dynamiku než celkové příjmy. K tomu jim pomohl i růst investičních dotací, které získaly od státu, popřípadě od krajů, i když v menší míře než ve stejném období loni.