Hospodaření územní samosprávy ke konci května

20. 8. 2025 Obec a finance Ekonomika

Rozpočet za souhrn krajů, Prahy a ostatních obcí vykázal ke konci května letošního roku celkové příjmy ve výši 347,8 mld. Kč a výdaje dosáhly částky 328,6 mld. Kč. Výsledné saldo rozpočtu (19,3 mld. Kč) bylo sice nižší než ve stejném období roku 2024, ale jeho podíl na příjmech byl srovnatelný s lety 2021 a 2023.

Celkové příjmy se meziročně zvýšily o 6 mld. Kč. Přispěl k tomu především růst neinvestičních dotací o 10,3 mld. Kč a daňových příjmů o 5,6 mld. Kč. Vyššímu růstu příjmů zabránil pokles nedaňových příjmů (dokončení vyrovnání se Sberbank) o 8 mld. Kč a investičních dotací o 2,3 mld. Kč.

Zatímco příjmy se meziročně zvýšily o 2 %, výdaje rostly rychleji, a to o 5 %. Je za tím vysoký růst kapitálových výdajů o 25 %, a to navzdory meziročnímu poklesu investičních dotací o 18 %. Kapitálové výdaje územní samosprávy byly nejvyšší v posledních čtyřech letech. Na příjmech se letos podílely 15 %, v předchozích třech letech to bylo o tři procentní body méně.

Tab. 1. Hospodaření územní samosprávy ke konci května 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025
Daňové příjmy 133,9 153,7 159,5 165,0
Nedaňové příjmy 21,6 26,7 37,7 29,7
Kapitálové příjmy 4,3 2,4 3,1 3,6
Neinvestiční dotace 126,5 13,5 128,8 139,1
Investiční dotace 8,4 8,4 12,7 10,4
Příjmy celkem 294,7 326,7 341,8 347,8
Dotace celkem 134,9 143,9 141,5 149,5
Výdaje běžné 239,7 269,3 272,6 277,0
Výdaje kapitálové 36,2 40,6 41,3 51,5
Výdaje celkem 275,9 309,9 314,0 328,6
Saldo 18,8 16,8 27,9 19,3

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Hospodaření krajů

Krajské samosprávy získaly ke konci května letošního roku do rozpočtu 162 mld. Kč, což je o 1 % více než ve stejném období loňského roku. V předchozím roce se zvedly o 5 %. Výdaje krajů o 3 % poklesly na úroveň 146,1 mld. Kč. Snížily se druhým rokem po sobě. V důsledku snížení výdajů je výsledkem letošního hospodaření krajů kladné saldo rozpočtu ve výši 15,8 mld. Kč, což představuje celou desetinu jejich letošních příjmů. Je to mnohem více než v předchozích obdobích.

Na přírůstu příjmů krajů ve výši 1,6 mld. Kč se podílely neinvestiční dotace (7,7 mld. Kč) a daňové příjmy (1,5 mld. Kč). Meziroční pokles zaznamenaly nedaňové příjmy (o 4,6 mld. Kč) a investiční dotace (o 2,8 mld. Kč). Objem investičních dotace, které kraje letos dostaly, je v rámci posledních čtyř let nejnižší.

Pokles celkových výdajů jde na vrub výdajů běžných (snížení o 6,3 mld. Kč), zatímco kapitálové výdaje zaznamenaly 12 % růst. V absolutním vyjádření je to „jen“ o 1,2 mld. Kč. Kapitálové výdaje se na příjmech krajů podílely 7 %, o něco více než před rokem. Investiční dotace přispěly k financování kapitálových výdajů 23 %, v předchozích letech to bylo mnohem více. V rámci financování provozu ušetřily kraje letos 15 % běžných příjmů, což představuje sumu ve výši 24,5 mld. Kč. Je to objem peněz, které mohly kraje věnovat na investice a daly na ně méně než polovinu.

Kraje v období od ledna do května letošního roku více než přizpůsobily výdaje nízké dynamice příjmů. V rozpočtu ušetřily téměř 16 mld. Kč a při nižším objemu investičních dotací dokázaly investovat více než v předchozích třech letech.

Tab. 2. Hospodaření krajské samosprávy ke konci května 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025
Daňové příjmy 31,7 36,4 38,8 40,3
Nedaňové příjmy 3,8 4,4 10,0 5,4
Kapitálové příjmy 0,3 0,2 0,2 0,0
Neinvestiční dotace 101,7 108,1 105,9 113,6
Investiční dotace 2,8 3,4 5,4 2,6
Příjmy celkem 140,2 152,5 160,4 162,0
Dotace celkem 104,4 111,6 111,3 116,2
Výdaje běžné 128,5 141,1 141,2 134,8
Výdaje kapitálové 7,8 11,5 10,1 11,3
Výdaje celkem 136,3 152,6 151,3 146,1
Saldo 3,8 −0,1 9,1 15,8

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Hlavní město Praha

V období od ledna do května letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšily příjmy Prahy o 5 % na 54,4 mld. Kč. I když dynamika celkových výdajů byla vyšší (9 %), vykázalo hlavní město přebytek rozpočtu, který se na příjmech podílel jednou desetinou. Je to však nejnižší podíl v daném období v posledních čtyřech letech.

K meziročnímu přírůstku příjmů o 2,5 mld. Kč přispěly daňové příjmy a neinvestiční dotace shodnou částkou 1,3 mld. Kč a nedaňové příjmy 0,2 mld. Kč. Pokles zaznamenaly pouze investiční dotace, ale ty hrají tak jak tak velmi malou roli v rozpočtu hlavního města.

Celkové výdaje Prahy se meziročně zvedly o 4 mld. Kč. Přispěl k tomu nejen růst běžných výdajů o 2,5 mld. Kč ale i kapitálových výdajů o 1,5 mld. Kč. Objem kapitálových výdajů se meziročně zvýšil o 26 % a byl v rámci posledních čtyř let zdaleka nejvyšší. Jejich objem se zvyšoval minimálně v posledních třech letech.

Praha v tomto období věnovala na investice 13 % celkových příjmů. Na financování kapitálových výdajů se investiční dotace prakticky nepodílely. K zajištění investic Praha využila z části provozní přebytek, který dosáhl 12,5 mld. Kč. Z toho pohledu hlavní město mohlo investovat i více.

Tab. 3. Hospodaření Prahy ke konci května 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025
Daňové příjmy 27,1 30,7 32,3 33,6
Nedaňové příjmy 1,9 4,2 3,8 4,0
Kapitálové příjmy 0,1 0,1 0,2 0,2
Neinvestiční dotace 15,3 15,9 15,3 16,6
Investiční dotace 0,2 0,0 0,3 0,0
Příjmy celkem 44,6 50,8 51,9 54,4
Dotace celkem 15,6 1,9 15,6 16,6
Výdaje běžné 34,3 39,2 39,2 41,7
Výdaje kapitálové 4,4 4,6 5,5 7,0
Výdaje celkem 38,7 43,8 44,7 48,7
Saldo 5,9 7,0 7,2 5,7

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Ostatní obce a města

Obce bez započítání Prahy vykázaly koncem května letošního roku příjmy ve výši 135,7 mld. Kč a jejich výdaje byly o 2,7 mld. Kč vyšší. Záporné saldo rozpočtu představoval 2 % celkových příjmů. V posledních čtyřech letech je to v daném období poprvé, co rozpočet skončil schodkem. Meziročně se jejich příjmy zvedly o 2 % a výdaje o 13 %. O přírůstek příjmů ve výši 2,8 mld. Kč se zasloužil růst daňových příjmů o 2,7 mld. Kč, menší měrou přispěl i růst neinvestičních dotací o 1,6 mld. Kč a investičních dotací o 1,4 mld. Kč. Mírně vzrostly i kapitálové příjmy, a to o 0,2 mld. Kč. Jedinou položkou, která zaznamenala meziroční pokles, byly nedaňové příjmy, to o 3,5 mld. Kč, a to z důvodů zmíněných výše.

Celkové výdaje ostatních obcí se meziročně zvýšily o 15,8 mld. Kč, z toho na přírůstek kapitálových výdajů připadlo 7,4 mld. Kč. Kapitálové výdaje obcí bez Prahy byly letos zatím nejvyšší v posledních čtyřech letech. Letos převýšily i souhrn provozního přebytku (19,2 mld. Kč), investičních dotací (8,2 mld. Kč) a kapitálových příjmů (3,3 mld. Kč). Obce tak v daném období využily, na rozdíl od krajů a Prahy, na financování investic všechny dostupné bezpečné zdroje, a navíc musely ještě přidat peníze naspořené v minulých obdobích.

Z celkových příjmů věnovaly obce na investice celou jednu čtvrtinu. Je to nejvyšší podíl v rámci posledních čtyřech let. Přitom s financováním kapitálových výdajů pomohly letos obcím investiční dotace z 24 %, o rok dříve to bylo 26 %. Příjmy z prodeje majetku se letos zvýšily již druhým rokem po sobě, stále ještě nedosáhly úrovně z roku 2022.

Tab. 4. Hospodaření ostatních měst a obcí ke konci května 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025
Daňové příjmy 75,2 86,7 88,3 91,0
Nedaňové příjmy 15,5 17,6 23,2 19,8
Kapitálové příjmy 4,0 2,2 2,8 3,3
Neinvestiční dotace 13,2 15,5 11,7 13,4
Investiční dotace 5,6 5,0 6,8 8,2
Příjmy celkem 113,4 127,0 132,9 135,7
Dotace celkem 18,8 20,6 18,6 21,5
Výdaje běžné 80,8 93,2 96,6 105,0
Výdaje kapitálové 23,8 24,5 26,0 33,3
Výdaje celkem 104,7 117,7 122,5 138,4
Saldo 8,8 9,3 10,4 −2,7

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Obce bez započtení Prahy hospodařily v letošních pěti měsících dobře, jejich kapitálové výdaje vykázaly v tomto období vyšší dynamiku než celkové příjmy. K tomu jim pomohl i růst investičních dotací, které získaly od státu, popřípadě od krajů, i když v menší míře než ve stejném období loni.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF, a. s.